Wyrok NSA z dnia 21 kwietnia 2016 r., sygn. II GSK 2395/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal (spr.) Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Cezary Pryca Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 21 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 marca 2014 r., sygn. akt II SA/Gl 1772/13 w sprawie ze skargi spółki A [ sp. jawna w D.] na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2013 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 marca 2014 r. sygn. akt II SA/Gl 1772/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 7 maja 2012 r. na autostradzie A-4 w miejscowości R. przeprowadzono kontrolę pojazdu marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą, kierowanego przez Z.S. Pojazdem wykonywany był krajowy transport drogowy rzeczy w imieniu i pod kierownictwem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej [...] K.M., J.M. W trakcie kontroli ujawniono samowolną ingerencję w instalację tachografu o numerze seryjnym 4290638 poprzez podłączenie urządzenia składającego się z czterech przewodów zakończonych przełącznikiem. Stwierdzono, że od momentu podpięcia tych przewodów nie można określić poprawności działania tachografu, ani dokładności jego wskazań i rejestracji.
Decyzją z dnia [...] maja 2012 r., nr [...] Śląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Katowicach nałożył na K.M. i J. M. karę pieniężną w łącznej wysokości 6.000 zł za naruszenie przepisów o transporcie drogowym, w szczególności za nierejestrowanie za pomocą urządzenia rejestrującego wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi (lp. 6.2.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym) oraz za wykonywanie transportu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące bez wymaganego sprawdzenia okresowego, badania kontrolnego lub kalibracji (lp. 6.1.4 załącznika nr 3 ustawy o transporcie drogowym).