Wyrok NSA z dnia 19 maja 2016 r., sygn. II GSK 2932/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (spr.) Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak Protokolant Marta Woźniak po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 20 sierpnia 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 2749/13 w sprawie ze skargi P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz P. 1875,60 (tysiąc osiemset siedemdziesiąt pięć złotych sześćdziesiąt groszy) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 sierpnia 2014 r., sygn. akt VI SA/Wa 2749/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD) z dnia [...] sierpnia 2013 r. w przedmiocie kary pieniężnej, uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2013 r., stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu oraz zasądził od GITD na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.
Przedstawiając stan sprawy Sąd I instancji wskazał, że w dniu [...] listopada 2012 r. we W. na drodze krajowej nr [...] przeprowadzono kontrolę zespołu pojazdów, składającego się z samochodu ciężarowego oraz przyczepy ciężarowej. Pojazdem kierował T. G., który jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą P.H.U. T. G. wykonywał przewóz drogowy drewna. Ustalono, że załadowcą przewożonego towaru było P. Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia [...] listopada 2012 r. w którym stwierdzono, że w wyniku przeprowadzonego ważenia zespołu pojazdów ustalono rzeczywistą masę przewożonego drewna przekraczającą dopuszczalną ładowność, a przede wszystkim naciski osi, które przekraczały wartości dopuszczalne wskazane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32 poz. 262 ze zm.) oraz w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260). Mając na uwadze wyniki uzyskanych pomiarów rzeczywistej masy przewożonego drewna oraz nacisków osi, które przekraczały wartości dopuszczalne stwierdzono, że kontrolowany zespół pojazdów jest pojazdem nienormatywnym mieszczącym się w wymaganiach w zakresie dopuszczalnych parametrów wymiarowo-wagowych przewidzianych dla zezwolenia kategorii VII. W trakcie kontroli drogowej kierujący nie okazał jednak wymaganego zezwolenia.