Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2016 r., sygn. I GSK 244/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Milena Dąbkowska po rozpoznaniu w dniu 13 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. K. i A. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 21 października 2013 r.; sygn. akt I SA/Op 103/13 w sprawie ze skargi K. K. i A. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] listopada 2012 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 21 października 2013 r., sygn. akt I SA/Op 103/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. oddalił skargę K. K., A. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. (dalej: Dyrektor IC) z [...] listopada 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Relacjonując przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że Naczelnik Urzędu Celnego w O. (dalej: Naczelnik UC) [...] lutego 2012 r. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego zlikwidowanej spółki cywilnej A. s.c. K. K. P. A. powstałego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Toyota model Land Cruiser 300 D4D; typ J12 oraz w sprawie orzeczenia solidarnej odpowiedzialności podatkowej byłych wspólników spółki: K. K. i A. P. z rozwiązaną spółką za jej zaległość podatkową.
W toku postępowania ustalono, że 29 października 2007 r. spółka zakupiła sporny pojazd na terenie Austrii, za kwotę 44.000 EUR. Sprzedający w rachunku stwierdził, że jest to samochód ciężarowy (LKW). Jak wynika z informacji przekazanej przez Toyota Motor Poland samochód był wyprodukowany w 2007 r. w Japonii jako osobowy w kategorii M1G (osobowo-terenowy) z 5 miejscami siedzącymi zgodnie z uzyskaną przez producenta pierwotną unijną homologację oraz, że pojazd ten został zaprojektowany i zmontowany na linii produkcyjnej w Japonii nie posiadając cech samochodu ciężarowego kategorii N1G.