Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 510/15
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia del. WSA Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Protokolant Iga Szymańska-Wnęk, po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Op 607/14 w sprawie ze skargi N. I. Sp. z o. o. w O. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 29 maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów na rzecz N. I. Sp. z o. o. w O. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd przebieg postępowania administracyjnego.
1.1. Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 29 maja 2014 r. wydaną dla N. Spółka z o.o. w O. (skarżącej/Spółki) w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że wnioskiem z 26 marca 2014 r. skarżąca wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiając następujący stan faktyczny: w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi turystyki korzystając w związku z tym ze szczególnej procedury ustalania podstawy opodatkowania, określonej w art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., poz. 177 ze zm. dalej jako ustawa o VAT). W ramach tego Spółka pobiera od klientów zaliczkę na poczet usługi turystyki, która będzie wykonana w przyszłości. Zaliczka najczęściej jest regulowana w dwóch ratach: po dokonaniu rezerwacji (w wysokości 30%) oraz najpóźniej na 30 dni przed datą wyjazdu (w wysokości 70%). Spółka dopiero po powrocie klienta z wycieczki, w ramach świadczonej usługi turystyki, jest w stanie uzyskać informacje na temat całkowitej wysokości kosztów związanych z jej świadczeniem (np. kosztów przelotów, hotelowych, wyżywienia, ubezpieczenia itp.). W momencie wpłaty zaliczki przez klienta, a nawet w momencie jego wyjazdu na wycieczkę, Spółka ma informacje, które pozwalają na określenie jedynie części kosztów świadczonej usługi turystyki.