Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 października 2016 r., sygn. II FSK 1155/16

Orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje, że w art. 133 § 1 p.p.s.a. określono moment decydujący i miarodajny dla oceny stanu prawnego i faktycznego sprawy poddanej jego kontroli. Obowiązek orzekania przez wojewódzki sąd administracyjny na podstawie akt sprawy oznacza nie tylko, że akta te stanowią podstawę faktyczną rozstrzygnięcia. Przepis ten nakłada na wojewódzki sąd administracyjny obowiązek uwzględnienia stanu faktycznego i prawnego istniejącego w chwili wydania zaskarżonej decyzji.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 25 października 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Lu 706/15 w sprawie ze skargi O. S.A. z siedzibą w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 9 kwietnia 2015 r., nr [...] w przedmiocie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie, 2) zasądza od O. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Lu 706/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżone przez O. S.A. z siedzibą w Warszawie postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 9 kwietnia 2015 r. oraz poprzedzające je postanowienie Wójta Gminy M. z dnia 15 grudnia 2015 r. w przedmiocie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności nieostatecznej decyzji Wójta Gminy M. z dnia 15 grudnia 2014 r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2009 r. zostało wydane na podstawie art. 239a i art. 239b § 1 pkt 4 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm., dalej "Ordynacja podatkowa"). Organ pierwszej instancji stwierdził, że okolicznościami przemawiającymi za nadaniem ww. decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest stanowisko spółki prezentowane w postępowaniu, polegające na kwestionowaniu istnienia obowiązku podatkowego w zakresie linii kablowych w kanalizacji kablowej za 2009 r. Kolejnymi okolicznościami według organu są: zakończenie kontroli prowadzonej przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. oraz niezłożenie korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za 2009 r. W ocenie organu również prawdopodobieństwo, że spółka nie wykona zobowiązania wynikającego z decyzji z dnia 15 grudnia 2014 r., w związku z upływem terminu przedawnienia w dniu 31 grudnia 2014 r., przemawiało za nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji nieostatecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00