Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 31 sierpnia 2016 r., sygn. II FSK 2347/14

Sam związek funkcjonalny pomiędzy poszczególnymi elementami sieci gazowej to za mało, by można było opodatkować całość nieruchomości. Kluczowe jest też połączenie techniczne.

Gazeta Prawna nr 172/2016

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka (sprawozdawca), Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA del. Nadzieja Karczmarczyk-Gawęcka, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 31 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 stycznia 2014 r. sygn. akt I SA/Kr 1657/13 w sprawie ze skarg P. [...] sp. z o.o. Oddział w T. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 5 sierpnia 2013 r. nr [...], [...], [...], [...], [...], [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 oraz w przedmiocie podatku od nieruchomości za lata 2008-2012 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz P. [...] sp. z o.o. Oddział w T. kwotę 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Kr 1657/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie po rozpoznaniu skarg P. [...] Sp. z o.o. Oddział w T. (dalej: "Spółka") uchylił zaskarżone decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 5 sierpnia 2013 r. oraz poprzedzające je decyzje organu I instancji w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-212 oraz w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r., 2009 r., 2010 r., 2011 r., 2012 r. oraz określił, że zaskarżone decyzje nie mogą być wykonane.

Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd pierwszej instancji, stanie faktycznym:

W wyniku dokonanej przez Spółkę korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za 2007 - 2012 r. oraz wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za ww. okres, decyzjami z dnia 28 marca 2013 r. Wójt Gminy K. określił K. [...] sp. z o.o. z siedzibą w T., której następcą prawnym jest skarżąca - Spółka, wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za odpowiednio - rok 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 r. Z kolei decyzją z dnia 8 marca 2013 r. nr Burmistrz Miasta i Gminy M. odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012. W ocenie organów wykazywana przez skarżącą powierzchnia gruntu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków jest prawidłowa, natomiast skarżąca przyjęła błędne stanowisko w zakresie budowli, zmniejszając ich wartość. Zdaniem organów nie znajduje uzasadnienia stanowisko skarżącej w zakresie kwalifikacji stacji redukcyjno - pomiarowych, stacji redukcyjnych, stacji pomiarowych oraz węzłów pomiarowo-kontrolnych jako obiektów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Wymienione budowle stanowią bowiem niezbędne elementy sieci gazowej, która jako całość techniczno-użytkowa podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. W ocenie organu nie ma wątpliwości, że ww. przedmioty podlegają opodatkowaniu jako integralna część budowli, stąd też zbędnym było powołanie biegłego albowiem w ocenie organu stan faktyczny nie budzi wątpliwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00