Wyrok NSA z dnia 16 września 2016 r., sygn. I FSK 184/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Hieronim Sęk (spr.), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 16 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 23 października 2014 r. sygn. akt I SA/Sz 426/14 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy M. na rzecz Ministra Finansów kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej
1.1. Gmina M. (dalej: Gmina lub Skarżąca) wniosła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 23 października 2014 r., sygn. akt I SA/Sz 426/14. Wyrokiem tym Sąd oddalił jej skargę na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
2. Stan sprawy przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji
2.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina wskazała, że: - jest czynnym podatnikiem podatku VAT; - wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, wydzierżawianie, oddanie w wieczyste użytkowanie, służebność - obejmujące nieruchomości gruntowe niezabudowane budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania i przekształcanie go w prawo własności, wynajem lokali użytkowych, wydzierżawianie części lub całości obiektów gminnych, świadczenie usług promocyjno-reklamowych), czynności zwolnione z tego podatku (obejmujące sprzedaż używanych budynków i lokali komunalnych, wynajem i wydzierżawianie nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub ich części wyłącznie na cele mieszkaniowe, sprzedaż gruntów niezabudowanych innych niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, wydzierżawianie gruntów rolnych) oraz czynności spoza zakresu podatku VAT (polegające na uzyskaniu określonych dochodów i przychodów z tytułu m.in. podatków i opłat oraz niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów na budowę infrastruktury gminnej); - zbywane mienie komunalne zalicza do środków trwałych, od których nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych; - w związku z wykonywaniem tych trzech kategorii czynności ponosi także szereg wydatków udokumentowanych fakturami VAT; - niektórych z wydatków (związanych ze sferą administracyjną i utrzymaniem budynku Urzędu Gminy) nie można przyporządkować wyłącznie do konkretnej kategorii czynności opodatkowanych, zwolnionych albo spoza zakresu podatku VAT.