Wyrok NSA z dnia 1 września 2015 r., sygn. I FSK 726/14
Wyłączenie przewidziane w art. 90 ust. 5 u.p.t.u. dotyczy wyłącznie dostawy dóbr inwestycyjnych, o których stanowi art. 174 ust. 2 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE, wykorzystywanych na potrzeby działalności podatnika, a które nie są przedmiotem jego zwykłej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (spr.), Protokolant Dorota Pawlicka, po rozpoznaniu w dniu 1 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 29 stycznia 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1656/13 w sprawie ze skargi Gminy N. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy N. na rzecz Ministra Finansów kwotę 280 zł (słownie: dwieście osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z 29 stycznia 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w sprawie o sygn. akt I SA/Gd 1656/13, uwzględnił skargę gminy N. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 20 sierpnia 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan sprawy. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina podała, że wykonuje zadania, których zakres wyznaczają przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. nr 16, poz. 95, z późn. zm.). Przy ich wykonywaniu Gmina może pobierać różnego rodzaju opłaty. Wówczas, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 117, poz. 1054, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.p.t.u.", występuje jako organ władzy publicznej i nie jest uznawana za podatnika. Druga grupa czynności wykonywanych przez Gminę mieści się w definicji działalności gospodarczej zawartej w przywołanej ustawie. W tym przypadku Gmina występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Oprócz tego Gmina dokonuje czynności, które na mocy ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia w tym podatku.