Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2016 r., sygn. II FSK 1477/14

Zastosowanie się do indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wywołuje skutek ochronny wyłącznie w zakresie materialnego prawa podatkowego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia WSA (del.) Dariusz Skupień (sprawozdawca), Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 6 lutego 2014 r. sygn. akt I SA/Ke 710/13 w sprawie ze skargi J. M. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 31 października 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1.Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z 6 lutego 2014 r.

sygn. akt I SA/Ke 710/13, po rozpoznaniu na rozprawie skargi J. M., (dalej: skarżący, wnioskodawca) uchylił zaskarżone postanowienie Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (dalej: Minister Finansów, Interpretator ) z dnia 31 października 2013 r. nr [...] oraz poprzedzające je postanowienie tego organu z dnia 21 sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania. Jako podstawę prawną powołano art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.; w skrócie: p.p.s.a.). Wyrok jest dostępny na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.

2. Przebieg postępowania przed organem interpretacyjnym przedstawiony przez WSA w Kielcach).

2.1. Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku przebieg postępowania WSA w Kielcach podał, że postanowieniem z 31 października Minister Finansów utrzymał w mocy własne postanowienie z dnia 21 sierpnia 2013 r. odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie wniosku J. M. z dnia 29 maja 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że w dniu 31 maja 2013 r. wpłynął do organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.; dalej: o.p.), na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h o.p., wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, który uzupełnił w dniu 26 lipca 2013 r. W ocenie Ministra Finansów, przedstawione zagadnienie nie kwalifikuje się do rozpatrzenia przez wydanie interpretacji indywidualnej, w trybie art. 14 b o.p. Wydanie indywidualnej interpretacji uznającej za prawidłowe lub nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego zagadnienia dotyczącego stosowania przepisów regulujących właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych, wykracza poza uprawnienie przysługujące organowi podatkowemu w ramach postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji, uregulowanego w rozdziale 1a Działu II Ordynacji podatkowej. Przedmiotem wykładni dokonywanej przez organ podatkowy w trybie art. 14b § 1 w związku z art. 14k § 1 o.p. mogą być jedynie przepisy materialnego prawa podatkowego, gdyż wydana interpretacja indywidualna winna spełnić określone funkcje, tj. informacyjną i ochronną (gwarancyjną) dla podmiotu, który wystąpił o udzielenie interpretacji w swojej indywidualnej, a zarazem w konkretnej sprawie podatkowej. Interpretacja indywidualna może być wydana tylko "zainteresowanemu", tj. podmiotowi, który w jej wydaniu ma konkretny, zindywidualizowany interes (wyznaczony przez przepisy prawa materialnego) związany bezpośrednio z uzyskaniem nie tylko wyjaśnienia treści przepisów prawa, ale także uzyskaniem ochrony prawnej, jeżeli wnioskodawca zastosuje się do interpretacji. Analiza złożonego przez stronę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyraźnie wskazuje - zdaniem Ministra Finansów - że istota poruszanego zagadnienia sprowadza się do określenia przez Ministra Finansów właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, a tym samym udzielenia organom podatkowym — za pośrednictwem podmiotu wnoszącego o wydanie interpretacji indywidualnej — wskazówek odnoszących się do stosowania przepisów prawnych w tym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00