Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 24 listopada 2015 r., sygn. II OW 120/15

Odpady

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski, Sędzia del. WSA Teresa Zyglewska, po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z 14 września 2015 r. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego oraz Zachodniopomorskim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Szczecinie przez wskazanie organu właściwego do przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego w sprawie kary pieniężnej za nieprzekazanie zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilościach odpadów postanawia: wskazać Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 14 września 2015 r. Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego przez wskazanie Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Szczecinie jako organu właściwego do przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego w sprawie kary pieniężnej za nieprzekazanie zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów za 2009 r. dla "A." sp. z o.o. z siedzibą w G.

W uzasadnieniu Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego wyjaśnił, że Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska uznał się za niewłaściwy w sprawie wskazując, że w latach 2009 - 2011 nie był właściwy do orzekania w sprawie opisanych wyżej kar pieniężnych.

Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego wyjaśnił, że zgodnie z art. 79d ust. 3 i 5 nieobowiązującej już ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2010 r., Nr 185, poz. 1243 ze zm.), był organem właściwym do wymierzenia przedmiotowej kary pieniężnej. W sprawach kar stosowało się odpowiednio przepisy działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługiwały odpowiednio wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i marszałkowi województwa. Po wejściu w życie ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.), przedmiotową karę wymierza wojewódzki inspektor ochrony środowiska właściwy ze względu na miejsce wytwarzania lub gospodarowania odpadami. Zgodnie z art. 202 nowej ustawy, w sprawach dotyczących administracyjnych kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska. Ponadto, w sprawach wszczętych i niezakończonych stosuje się dotychczasowe przepisy karne oraz o karach pieniężnych w dotychczasowym brzmieniu (art. 246 z zastrzeżeniem art. 237 ustawy o odpadach z 2012 r.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00