Postanowienie NSA z dnia 8 maja 2015 r., sygn. I OW 17/15
Pomoc społeczna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Ewa Dzbeńska Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.) Sędzia WSA del. Rafał Wolnik Protokolant starszy asystent sędziego Maciej Kozłowski po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Starosty M. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą M. a Starostą Z. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania sprawy rezygnacji P.P. z pobytu w Domu Pomocy Społecznej w M. postanawia: wskazać Starostę Z. jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Starosta M. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Starostą Z. w przedmiocie wskazania organu właściwego do przeprowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie rezygnacji P.P. z pobytu w Domu Pomocy Społecznej w M., tj. do ewentualnego uchylenia decyzji Starosty Z. z dnia [...] maja 2000 r. nr [...], poprzez wskazanie Starosty Z. jako organu właściwego do załatwienia sprawy. Ponadto wniósł o przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do wniosku w celu ustalenia, który organ jest właściwy do załatwienia w/w sprawy oraz o zasądzenie od Starosty Z. na rzecz Starosty M. zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.
W uzasadnieniu wniosku podał, że Starosta Z. decyzją z dnia [...] maja 2000 r. nr [...], działając na podstawie art. 10a pkt 1, art. 19 ust. 1 i art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 ze zm.), § 18 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 kwietnia 1997 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 44, poz. 277) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 ze zm., dalej w skrócie K.p.a.), skierował P.P. do Domu Pomocy Społecznej dla [...] w M. W piśmie z dnia 29 września 2014 r. P.P. oświadczył, że zrezygnował z pobytu w Domu Pomocy Społecznej w M. od dnia 1 października 2014 r. O tym fakcie Dom Pomocy Społecznej w M. poinformował Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w M. i zwrócił się o wydanie odpowiednich decyzji. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w M., na podstawie art. 65 § 1 K.p.a., przekazało dokumentację dotyczącą P.P. Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Z. w celu przeprowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie rezygnacji P.P. z pobytu w Domu Pomocy Społecznej w M., a w konsekwencji ewentualnego uchylenia decyzji kierującej. Następnie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Z. przekazało pismo Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w M. do Ośrodka Pomocy Społecznej w S., które odesłało je z powrotem do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Z. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Z. zwróciło się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o interpretację w sprawie. Po uzyskaniu odpowiedzi Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Z. przekazało przedmiotową sprawę do załatwienia przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w M., stwierdzając, że organem właściwym do uchylenia decyzji Starosty Z. z dnia [...] maja 2000 r. nr [...] jest Starosta M.