Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. II OSK 1833/13

Ochrona środowiska; Odpady

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędzia del. WSA Katarzyna Golat Protokolant: asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 16 stycznia 2015r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych [...] oraz Z. F. i A. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 2337/12 w sprawie ze skargi Z. F. i A. F. na czynność Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie z dnia [...] czerwca 2012 r. w przedmiocie odmowy dokonania zwrotu opłaty postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę, 2. odstąpić od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości, 3. zwrócić Z. F. i A. F. ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu uiszczonego wpisu sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 19 lutego 2013 r., IV SA/Wa 2337/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: WSA) w Warszawie oddalił skargę Z. F. i A. F. na czynność Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) z 14 czerwca 2012 r. w przedmiocie odmowy dokonania zwrotu opłaty. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Pismem z 29 sierpnia 2012 r. pełnomocnik działający w imieniu Z. F. i A. F. wniósł do WSA w Warszawie skargę na "czynność NFOŚiGW" polegającą na odmowie dokonania zwrotu kwoty w wysokości 500 zł z tytułu nienależnie uiszczonej opłaty na konto NFOŚiGW od pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju oraz nierozpatrzenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty w formie indywidualnego aktu administracyjnego, w którym organ określiłby wysokość nadpłaty lub odmówił jej stwierdzenia. "Zaskarżonym czynnościom" skarżący zarzucili naruszenie:

1) art. 12 ust. 2 ustawy 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r., Nr 25, poz. 202 ze zm., dalej Urp) w zw. z punktem 7 preambuły Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2000/53/E z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w zw. z art. 6 Kodeksu postępowania administracyjnego (w skardze powołano oczywiście nieaktualny tekst Kodeksu - uwaga Sądu) poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji przyjęcie, że może on stanowić podstawę nałożenia na skarżących obowiązku uiszczenia opłaty, mimo jego niezgodności z powołanym wyżej przepisem prawa unijnego;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00