Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 marca 2015 r., sygn. I OSK 585/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno, po rozpoznaniu w dniu 18 marca 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. P. i W. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 września 2014 r., sygn. akt I SAB/Wa 362/14 o oddaleniu skargi w sprawie ze skargi Z. P. i W. M. na bezczynność Prezydenta m.st. Warszawy w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 11 września 2014 r., I SAB/Wa 362/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Z. P. i W. M. na bezczynność Prezydenta m.st. Warszawy w przedmiocie rozpoznania wniosku o ustalenie odszkodowania za nieruchomość.

W uzasadnieniu, Sąd I instancji wskazał, że skarżący 20 grudnia 2013 r. złożyli wniosek o ustalenie, w trybie art. 215 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518 ze zm.; zwanej dalej u.g.n.), odszkodowania za nieruchomość warszawską położoną przy ul. [...]. W dniu 21 stycznia 2014 r. wnieśli zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie. W skardze podkreślono, że od dnia złożenia wniosku o odszkodowanie nie były podejmowane w sprawie czynności zmierzające do rozpatrzenia wniosku o odszkodowanie. W odpowiedzi na skargę Prezydent m.st. Warszawy wniósł o jej oddalenie i podał, że pismem z 18 czerwca 2014 r. strony zostały powiadomione o powodach niezałatwienia sprawy w terminie, zaś Wojewoda Mazowiecki postanowieniem z 4 kwietnia 2014 r. uznał wniesione zażalenie za nieuzasadnione.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podkreślił, że w orzecznictwie wyrażony jest pogląd, że organ administracji publicznej pozostaje w bezczynności w każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 k.p.a., jeżeli nie dopełnił czynności określonych w art. 36 k.p.a. lub nie podjął innych działań wynikających z przepisów procesowych mających na celu usunięcie przeszkody w wydaniu decyzji. W sprawie ze skargi na bezczynność organu Sąd zobowiązany jest nie tylko do ustalenia, że organ nie podjął w terminie przewidzianym dla załatwienia sprawy czynności do których był zobowiązany, lecz także do ustalenia i wyjaśnienia przyczyn z powodu których ich nie wykonał. Należy przy tym wziąć pod uwagę zarówno charakter sprawy, jak i specyfikę obowiązującego trybu jej załatwienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00