Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2015 r., sygn. I GSK 1618/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędziowie NSA Małgorzata Korycińska Zofia Przegalińska (spr.) Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki jawnej w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 11 czerwca 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 504/13 w sprawie ze skargi A. Spółki jawnej w C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Spółki jawnej w C. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. 900 (dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 11 czerwca 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 504/13, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę A. K. M. i A. S. Spółki jawnej w C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu celnego w S. z dnia [...] października 2012 r. określającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Mitsubishi L200 w wysokości 6.683 zł.

Sąd I instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że w dniu 30 kwietnia 2008 r. A. K. M. i A. S. Sp. j. nabyła w Niemczech nowy pojazd typu pick-up marki Mitsubishi L200 (nr identyfikacyjny [...]) w wersji nadwozia Double Cab (czterodrzwiowy, pięciomiejscowy), posiadający oddzielną skrzynię ładunkową. Przed dniem zakupu pojazd został zarejestrowany w Niemczech, przy czym w dowodzie rejestracyjnym została umieszczona adnotacja, że jest to pojazd ciężarowy z otwartą skrzynią. W dniu 4 czerwca 2008 r. samochód został sprzedany firmie "C." M. i Z. C. s.c. Na podstawie oględzin pojazdu ustalono, że pojazd w części pasażerskiej posiadał 2 rzędy siedzeń dla 5 osób, pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów, okna wzdłużne dwuboczne, brak stałego panelu za przednimi siedzeniami (przegroda oddzielała całą część pasażerską). Samochód wyposażony był w dywaniki, wentylację, oświetlenie, popielniczki i klimatyzację. Część ładunkową stanowi skrzynia typu pick-up oddzielona od części pasażerskiej. Pojazd wyposażono w chromowane nakładki na lusterka i uchwyty klamek, chromowany tylny zderzak, zamontowano orurowanie przednie i boczne - progi/podesty. Pojazd posiadał w drzwiach pasażera głośniki radiowe, schowki, popielniczki oraz elektryczny system sterowania szybami. W toku oględzin ustalono również, że rozstaw osi wynosi 302 cm, natomiast wewnętrzna długość skrzyni ładunkowej mierzyła 125 cm. Organy podatkowe uznały, że stwierdzone cechy przedmiotowego pojazdu wskazują, że powinien on być klasyfikowany do pozycji CN 8703 (obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne zasadniczo przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi), zaś nabycie wewnątrzwspólnotowe tak klasyfikowanych pojazdów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 80 ust. 1, 2, 3 pkt 3, art. 81 ust. 1 pkt 1 i 2 i art. 82 ust. 3 w zw. z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.; dalej: ustawa o podatku akcyzowym). Dokonując takiej klasyfikacji pojazdu, organy podatkowe powołały się m.in. na treść Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego do Nomenklatury Scalonej (CN) dotyczących pozycji CN 8703. Zdaniem tychże organów, wyposażenie przedmiotowego pojazdu typu pick-up wskazuje, że służy on zasadniczo do przewozu pasażerów, natomiast fakt, że pojazd posiada przestrzeń ładunkową zwiększa jego zastosowanie także do przewozu towarów, przy czym jest to funkcja uzupełniająca, a nie dominująca. Na zmianę tego stanowiska nie wpłynęła okoliczność, że w dokumentach wydanych przez niemieckie i krajowe organy i podmioty znajdują się informacje, iż nabyty pojazd jest samochodem ciężarowym. Organy podatkowe uznały bowiem, że dla potrzeb klasyfikacji taryfowej wiążące są postanowienia dotyczące nomenklatury taryfy celnej nawet wówczas, gdyby towary traktowane były odmiennie w innych przepisach. W konsekwencji Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] października 2012 r. określił skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego pojazdu w wysokości 6683 zł, zaś po rozpatrzeniu odwołania strony Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] lutego 2013 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Za moment powstania obowiązku podatkowego przyjęto dzień przekroczenia przez pojazd granicy ([...] kwietnia 2008 r.). Do obliczenia należnej akcyzy organy podatkowe przyjęły wartość pojazdu według rachunku zakupu. Organ stwierdził przy tym, że akcyza obliczona od podstawy opodatkowania wynikającej z rachunku jest niższa niż wartość rezydualnej akcyzy zawartej w cenie podobnego samochodu osobowego sprzedawanego na terytorium kraju.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00