Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2015 r., sygn. II GSK 337/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Protokolant asystent sędziego Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 31 października 2013 r., sygn. akt IV SA/Wr 369/13 w sprawie ze skargi J. R. na uchwałę Rady Miejskiej w L. z dnia [...] grudnia 2009 r., nr [...] w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji na zadania oświatowe gminy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od J. R. na rzecz Rady Miejskiej w L. 120 zł (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 31 października 2013 r. o sygn. akt IV SA/Wr 369/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny we W., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.), oddalił skargę J. R. (dalej: skarżący) na uchwałę Rady Miejskiej w L. z dnia [...] grudnia 2009 r., nr [...] w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji na zadania oświatowe gminy.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Rada Miejska w L. działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej: u.s.o.) podjęła w dniu [...] grudnia 2009 r. uchwałę nr [...] w sprawie trybu udzielania, rozliczania dotacji na zadania oświatowe gminy realizowane w szkołach i placówkach oświatowych, prowadzonych na terenie miasta L. przez osoby prawne i fizyczne.

Na powyższą uchwałę J. R. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. W uzasadnieniu wniósł o stwierdzenie nieważności lub ewentualnie o stwierdzenie niezgodności z prawem przepisów zaskarżonej uchwały tj.: 1) treści zawartej w przepisie § 3 uchwały, który stanowi, że: "Miesięczne narastające rozliczenia otrzymanej dotacji organ prowadzący przekazuje w terminie do dnia 15 każdego miesiąca do Urzędu Miejskiego w L., zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały", tj. treści: "zgodnie z załącznikiem nr do uchwały "; 2) przepisu § 4 pkt 3 tej uchwały, w którym Rada postanowiła, że jeżeli w wyniku weryfikacji, o której mowa w ust. 1, ustalono, że wysokość kwoty udzielonej dotacji była wyższa niż wynikająca z rocznego sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych organu dotującego za rok udzielenia dotacji wysokość wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w podmiotach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez organ dotujący, nadpłacona kwota dotacji zaliczana jest w poczet dotacji udzielanych w bieżącym roku budżetowym; 3) a także treści zawartej w § 5 pkt 4b, w którym Rada przyjęła, iż "Kontrolerzy mają prawo do: (...) wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, pobierania dokumentów i innych materiałów, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej", tj. treści: "pobierania dokumentów i innych materiałów" oraz 4) przepisu § 5 pkt 4d stanowiącego, że "Kontrolerzy mają prawo do: (...) sporządzania niezbędnych dla kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń na podstawie przedstawionych dokumentów".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00