Wyrok NSA z dnia 26 maja 2015 r., sygn. II GSK 804/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędziowie NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Krystyna Anna Stec Protokolant Paulina Marchewka po rozpoznaniu w dniu 22 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 26 listopada 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 1379/13 w sprawie ze skargi P.T. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu wobec wpisu na listę radców prawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., wyrokiem objętym skargą kasacyjną, oddalił skargę P. T. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] stycznia 2013 r. w przedmiocie sprzeciwu wobec wpisu na listę radców prawnych.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
uchwałą Okręgowej Rady Adwokackiej w K. z dnia [...] lipca 2006 r. skarżący został wpisany na listę aplikantów adwokackich, a następnie uchwałą tej Rady z dnia [...] października 2007 r. skreślony z listy aplikantów adwokackich. Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej, uchwałą z dnia [...] października 2008 r. utrzymało w mocy uchwałę ORA w K. o skreśleniu z listy aplikantów. Uchwała Prezydium NRA została utrzymana w mocy decyzją Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lipca 2009 r., a Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 28 czerwca 2010 r. skargę na decyzję Ministra Sprawiedliwości oddalił. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 29 marca 2012 r. oddalił skargę kasacyjną od tego wyroku.
Następnie skarżący z wynikiem pozytywnym zdał egzamin radcowski, co stwierdziła uchwałą z dnia [...] października 2012 r. Komisja Egzaminacyjna nr 1 w K. Uchwałą z dnia [...] grudnia 2012 r. Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w K. wpisała skarżącego na listę radców prawnych tej Izby.
Zaskarżoną decyzją Minister Sprawiedliwości złożył sprzeciw od wpisu na listę radców prawnych uznając, że skarżący nie spełnia przesłanki określonej w art. 24 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65 ze zm.; dalej u.r.p. lub ustawa o radcach prawnych). W uzasadnieniu decyzji podniesiono m.in., że na skutek licznych skarg na skarżącego, Rzecznik Dyscyplinarny ORA w K. prowadził trzy postępowania dyscyplinarne i wyjaśniające. Dwa z nich zakończyły się odpowiednio umorzeniem i odmową wszczęcia postępowania wobec stwierdzenia, że obwiniony nie podlega postępowaniu dyscyplinarnemu z powodu skreślenia z listy aplikantów adwokackich. Trzecie postępowanie zakończyło się odmową wszczęcia wobec stwierdzenia braku znamion czynu zabronionego lub nieetycznego. Minister Sprawiedliwości wskazał, że skarżący nie poinformował OIRP o powyższych faktach, a we wniosku o wpis na listę radców prawnych wprost podał, że nie zakończyło się, ani nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne. W oparciu o te ustalenia organ uznał, że skarżący nie daje rękojmi prawidłowego wykonywania zawodu radcy prawnego. Z kolei za okoliczność przemawiającą za brakiem nieskazitelności charakteru i wiarygodności Minister Sprawiedliwości uznał nieuprawnione posługiwanie się przez skarżącego tytułem aplikanta adwokackiego po skreśleniu go z listy aplikantów adwokackich. Takie zachowanie, w ocenie organu, było działaniem nie tylko na szkodę klienta, lecz także przeciwko wymiarowi sprawiedliwości.