Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 października 2015 r., sygn. I FSK 563/15
Objęcie produktów CN 2710 19 81 i 2710 19 91 podatkiem akcyzowym stosownie do art. 1 ust. 3 dyrektywy 2008/118 nie stanowi naruszenia art. 110 TFUE, gdyż ustawodawca krajowy nie nałożył na produkty państw członkowskich podatków wewnętrznych wyższych od tych, które nakłada na podobne produkty krajowe. Oleje smarowe zarówno nabywane wewnątrzwspólnotowo, jak i sprzedawane w kraju podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w takim samym zakresie i na podobnych warunkach.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Alojzy Skrodzki, , Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 8 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G. sp. z o.o. z siedzibą w S, od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 15 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Go 1144/11 w sprawie ze skargi G. sp. z o.o. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od G. sp. z o.o. z siedzibą w S. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu pierwszej instancji (k. 102 i 109 - 120 akt)
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 15 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Go 1144/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (dalej: sąd pierwszej instancji) oddalił skargę G. sp. z o.o. w S. (dalej: skarżąca lub spółka) na indywidualną interpretację Ministra Finansów (dalej: organ podatkowy) z dnia 1 grudnia 2009 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
1.2. W uzasadnieniu powyższego wyroku sąd pierwszej instancji wskazał, że w swym wniosku spółka wyjaśniła, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej olejów smarowych i smarów oznaczonych między innymi kodami CN 2710 19 81 (oleje silnikowe, smarowe oleje sprężarkowe, smarowe oleje turbinowe) i CN 3403 19 91 (preparaty do smarowania maszyn, urządzeń i pojazdów) - produkty te są nabywane wewnątrzwspólnotowo, do dalszej odsprzedaży w Polsce. Oferowane przez skarżącą produkty są wykorzystywane do innych celów niż paliwo silnikowe albo paliwo do ogrzewania. Odwołując się do przepisów dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania wyrobów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 ze zm., dalej: dyrektywa energetyczna) i dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przemieszczenia oraz kontroli (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 ze zm., dalej: dyrektywa horyzontalna) spółka stwierdziła, że wskazane przez nią produkty nie są objęte zharmonizowanym podatkiem akcyzowym i nie podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania z dyrektywy horyzontalnej. Zdaniem spółki oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81 i CN 3403 19 91 należy klasyfikować jako produkty niezharmonizowane i jako takie niepodlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W ramach wniosku o wydanie interpretacji spółka zmierzała do potwierdzenia zasadności swojego stanowiska w tym względzie, stanowisko to jednak zostało przez organ podatkowy w zaskarżonej interpretacji uznane za nieprawidłowe. Odwołując się do art. 3 ust. 3 dyrektywy horyzontalnej organ stwierdził, że Polska zachowała warunki z tego przepisu, a tym samym utrzymała opodatkowanie podatkiem akcyzowym olejów smarowych, w tym także olejów smarowych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, niebędących wyrobami, o których mowa w art. 3 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy horyzontalnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right