Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 24 września 2015 r., sygn. I FSK 196/14

Dostarczanie mediów może być w stosunku do najmu usługą odrębną, opodatkowaną 8 proc. VAT także wtedy, gdy w lokalu nie ma liczników potwierdzających ich zużycie.

Gazeta Prawna nr 189/2015

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (spr.), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia del. WSA Joanna Tarno, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 24 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Miasta K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 27 września 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 566/13 w sprawie ze skargi Miasta K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Ministra Finansów, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Miasta K. kwotę 780 (słownie: siedemset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 27 września 2013 r., sygn. akt III SA/Gl 566/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Miasta K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 3 grudnia 2012 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

2. W uzasadnieniu wyroku Sąd ten podał, że Miasto K. zwróciło się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa podatkowego - art. 8 ust. 2a, art. 29 ust. 1 oraz art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej u.p.t.u.) w zakresie opodatkowania usług najmu lokali użytkowych wraz ze świadczeniami dodatkowymi. We wniosku Miasto K. podało, że jest właścicielem lokalu użytkowego i ma zamiar zawrzeć umowę najmu, składnikiem czynszu powiększonym o podatek od towarów i usług w stawce 23 % byłaby odpłatność za wynajem, sprzątanie pomieszczeń, utrzymanie dźwigów osobowych, wywóz śmieci i nieczystości oraz całodobowa ochrona fizyczna budynku. Natomiast najemca, który nie posiadałby odrębnej umowy z dostawcami mediów i odprowadzania ścieków będzie partycypował w kosztach ponoszonych przez wnioskodawcę z tytułu energii elektrycznej, energii cieplnej i zużycia wody oraz odprowadzania ścieków proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni. Należności te opodatkowane byłyby stawką podatku właściwą dla danego medium (energia elektryczna i cieplna 23 %, zużycie wody i odprowadzanie ścieków 8 %). W związku z powyższym zadano pytanie, czy wnioskodawca zawierając umowę z najemcą lokali użytkowych prawidłowo określa stawkę podatku VAT dla czynszu najmu w wysokości 23 % i dla refakturowania dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej w wysokości 23 %, a dla zużytej wody oraz odprowadzania ścieków w stawce 8 %? Zdaniem miasta przyjęte stawki podatkowe są prawidłowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00