Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. I OSK 766/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Banasiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędzia NSA del. Jolanta Sikorska Protokolant starszy inspektor sądowy Barbara Dąbrowska-Skóra po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy D. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2012 r. sygn. akt I SA/Wa 1920/12 w sprawie ze skargi Gminy D. G. na decyzję Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy D. G. na opisaną w sentencji decyzję Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Przedstawiając w uzasadnieniu stan faktyczny sprawy Sąd I instancji wskazał, że przedmiotem postępowania jest działka nr [...] stanowiąca uprzednio własność skarżącej, a następnie nabyta z mocy prawa przez Województwo Śląskie na podstawie decyzji Wojewody Śląskiego z dnia [...] czerwca 2011 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - odcinka drogi wojewódzkiej nr [...]. Tenże Wojewoda decyzją z dnia [...] lutego 2012 r. orzekł o ustaleniu odszkodowania z tego tytułu na rzecz Gminy D. G. w wysokości 5611 zł i zobowiązał Prezydenta Miasta D. G. - jako zarządcę drogi - do jego wypłaty. Po rozpatrzeniu odwołania Prezydenta D. G., Minister Transportu i Budownictwa zaskarżoną decyzją utrzymał to rozstrzygnięcie w mocy. Doszedł bowiem do przekonania, że wartość odszkodowania została ustalona w sposób prawidłowy, a to na podstawie operatu szacunkowego uprawnionego rzeczoznawcy majątkowego, w tym co do niepowiększenia o kwotę podatku VAT, zaś zgodnie z brzmieniem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 ze zm.), koszty nabycia nieruchomości pod drogi, w tym odszkodowania, są finansowane na podstawie przepisów o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, przepisów o drogach publicznych oraz przepisów o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu drogowym. Stosownie do treści art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251 ze zm.), w granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast. Zatem poprawnie ustalono również podmiot uprawniony i zobowiązany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00