Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 maja 2014 r., sygn. II OSK 3087/12

 

Dnia 29 maja 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur /spr./ sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz sędzia del. WSA Mirosław Wincenciak Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. w Krakowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 września 2012 r. sygn. akt II SA/Kr 870/12 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. w Krakowie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 20 września 2012 r., sygn. akt II SA/Kr 870/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargi [...] Sp. z o.o. z/s w Krakowie, M.B. i Z.B. oraz W.C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia [...] grudnia 2011r. znak: [...], wydaną na podstawie art. 34 w związku z art. 3 ust. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r., nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako "k.p.a."), nakazał R.T. - likwidatorowi [...] (Kraków) sp. z o.o. w Krakowie usunięcie odpadów w postaci mas ziemnych z terenu działek nr A i B obr. 63 jedn. ew. Podgórze, zlokalizowanych w Krakowie przy ul. K., zaś Syndykowi masy upadłościowej Firmy Inwestycyjnej "[...]" S.A. w upadłości likwidacyjnej nakazał usunięcie odpadów w postaci gruzu budowlanego z terenu działek nr C i D obr. 63 jedn. ew. Podgórze, zlokalizowanych w Krakowie przy ul. K. W uzasadnieniu organ I instancji podał, że o wszczęciu przedmiotowego postępowania powiadomieni zostali: W.C. - jako właścicielka działki nr B obr. 63 jednostka ewidencyjna Podgórze, M.B. i Z.B. - jako współwłaściciele działki nr A obr. 63 jednostka ewidencyjna Podgórze oraz Firma Inwestycyjna "[...]" S.A. w upadłości likwidacyjnej - jako właściciel dziatek C, D obr. 63 jednostka ewidencyjna Podgórze. Organ I instancji ustalił, że na terenie działek nr C, D został zdeponowany gruz budowlany zalegający w formie pryzm, a na terenie działek nr A i B zostały zdeponowane masy ziemne zalegające w formie pryzmy o wysokości do 10 m. Gruz został podrzucony na działki nr C i D przez nieznanych sprawców, natomiast ziemia zalegająca na działkach nr A i B w formie pryzmy o wysokości do 10 m pochodzi z wykopów pod budynki w ramach prowadzonej przez [...] (Kraków) Spółkę z o.o. inwestycji w Krakowie przy ul. T. Inwestycja ta była następnie od 2005r. kontynuowana przez [...] Sp. z o.o. Dlatego też pismem z dnia 26 lipca 2010 r. organ uznał [...] Sp. z o.o. za stronę postępowania, jako posiadacza odpadów w postaci mas ziemnych zdeponowanych na działkach A i B, a pochodzących z inwestycji prowadzonej przez [...] Sp. z o.o., a następnie pismem z dnia 29 grudnia 2010r. organ uznał [...] (Kraków) Spółkę z o.o. w likwidacji za stronę postępowania jako posiadacza odpadów w postaci mas ziemnych zdeponowanych na działkach A i B, które pochodziły z wykopów pod budynki w ramach prowadzonej przez [...] (Kraków) Spółkę z o.o. inwestycji w Krakowie przy ul. T. Prezydent wyjaśnił, że gruz budowlany stanowi odpady w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach (art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach). Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o odpadach, przepisy tejże ustawy stosuje się także do postępowania z masami ziemnymi lub skalnymi, jeżeli są usuwane albo przemieszczane w związku z realizacją inwestycji lub prowadzeniem eksploatacji kopalin. Zgodnie zaś z ust. 2 pkt 1 tego przepisu: przepisów ustawy nie stosuje się do: mas ziemnych lub skalnych usuwanych albo przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji, jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzja o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie robót budowlanych określają warunki i sposób ich zagospodarowania, a ich zastosowanie nie powoduje przekroczeń wymaganych standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska. Organ I instancji ustalił, że dla działek nr: A, B, C, D nie została wydana żadna z decyzji spośród wymienionych w ustawie o odpadach. Nie przyjęto również zgłoszenia robót budowlanych określających warunki i sposób zagospodarowania mas ziemnych. Na obszarze, na którym położone są działki nr: A, B, C, D, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Również w dokumentach dotyczących pozwolenia na budowę dla inwestycji prowadzonej przez [...] (Kraków) Spółkę z o.o., a następnie przez [...] Sp. z o.o. w rejonie ul. T. w Krakowie, z której pochodziła ziemia nie określono warunków i sposobu zagospodarowania mas ziemnych pochodzących z tej inwestycji poprzez ich wykorzystanie lub zdeponowanie na terenie działek nr A, B przy ul. K. w Krakowie. Dlatego zdaniem organu I instancji w odniesieniu do mas ziemnych przywiezionych na działki A, B mają zastosowanie przepisy ustawy o odpadach i nie zachodzą przesłanki określone w powyżej przywoływanym art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o odpadach. Organ I instancji stwierdził, że masy ziemne i gruz przywiezione na teren działek nr: A, B, C, D i tam pozostawione, podlegają składowaniu, działki te nie są miejscem przeznaczonym do składowania odpadów, gdyż miejscem składowania odpadów może być jedynie - zgodnie z przepisami ustawy o odpadach - składowisko odpadów, którego realizacja (jako budowli) może nastąpić jedynie w trybie przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy Prawo budowlane i innych, szczególnych przepisów. Przedmiotowa nieruchomość nie jest też miejscem magazynowania odpadów. Określenie miejsca magazynowania odpadów może nastąpić w decyzji administracyjnej lub w informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, tj. w jednym z dokumentów wymienianych w art. 63 ust. 6 ustawy o odpadach. Prezydent Miasta Krakowa nie wydał żadnej decyzji, która określałaby miejsce magazynowania odpadów na terenie przedmiotowych działek, jak również nie przyjął informacji o wytwarzanych odpadach

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00