Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2014 r., sygn. II GSK 1737/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 22 kwietnia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 21/13 w sprawie ze skargi W. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od W. G. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 600 (sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. (dalej: WSA w W. lub Sąd I instancji) wyrokiem z dnia 22 kwietnia 2013 r. o sygn. akt VI SA/Wa 21/13 oddalił skargę W. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z dnia [...] października 2012 r., nr [...] nakładającą karę pieniężną za przejazd pojazdem nienormatywnym.

I

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

W dniu [...] lipca 2012 r. w B. na drodze krajowej nr [...] inspektor Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli drogowej pojazd [...] z naczepą [...], którym kierowca M. P. przewoził pospółkę na rzecz P. P. Załadowcą pojazdu był W. G. Zespół pojazdów zważono i ustalono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz nacisków poszczególnych osi na drogę. W toku kontroli kierowca został przesłuchany jako świadek, a czynności kontrolne udokumentowano protokołem nr [...], który kierowca podpisał bez uwag.

Decyzją z dnia [...] października 2012 r. GITD, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), dalej: k.p.a., art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13g ust. 1 i 1b pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 260 ze zm.), dalej: u.d.p. i art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.), dalej: p.r.d., utrzymał w mocy decyzję W. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2012 r. nakładającą na W. G. karę pieniężną w kwocie 6.900 zł za przejazd pojazdem nienormatywnym. Z uzasadnienia decyzji organu II instancji wynika, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów mogła wynosić 40 t, a prawidłowo zważony zespół pojazdów ważył, po odjęciu błędów pomiaru, 40,9 t, co przełożyło się na naciski jego poszczególnych osi. Pomimo to załadowca umożliwił wyjazd przeładowanego zespołu pojazdów na drogę, bez zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Zdaniem organu odwoławczego, załadowca towaru miał wpływ oraz godził się na powstanie naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego, ponieważ nie podjął żadnych działań w celu ustalenia, czy pojazd po załadunku spełniał normy i nie dokonał zważenia całego pojazdu po załadowaniu, a także nie wykazał podjęcia próby wglądu do jego dokumentów. GITD stwierdził, że postępowanie wyjaśniające przeprowadzono zgodnie z prawem, w szczególności nie naruszono art. 7 i art. 77 § 1 k.p.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00