Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 września 2014 r., sygn. II GSK 1097/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędziowie NSA Ludmiła Jajkiewicz Anna Robotowska Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 9 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2032/12 w sprawie ze skargi Gminy J. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie określenia opłaty eksploatacyjnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy J. na rzecz Ministra Środowiska 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę Gminy J. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2012 r.

w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie określenia opłaty eksploatacyjnej.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Pismem z [...] grudnia 2011 r. Gmina J. wniosła o wszczęcie przez Ministra Środowiska postępowania administracyjnego w przedmiocie określenia wysokości opłaty eksploatacyjnej z tytułu wydobycia przez K. S.A. (dalej: Spółka) rudy miedzi ze złóż na terenie Gminy J., w okresie od początku 2006 r. do końca III kwartału 2011 r.

Wskazała, że jej interes prawny wynika z art. 84 ust. 10a ustawy

z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r., Nr 228, poz. 1947 ze zm.; dalej: prawo geologiczne i górnicze), wedle którego, w postępowaniu

w sprawie wydania decyzji określającej wysokość opłaty eksploatacyjnej gminy mogą uczestniczyć na prawach strony. W ocenie gminy jej interes prawny wynikał również

z realizacji zadań własnych nałożonych na nią przez ustawę o samorządzie gminnym, gdyż wysokość wpływów z tytułu opłaty eksploatacyjnej determinuje stopień realizacji tych zadań. W uzasadnieniu wniosku Gmina podniosła również, że naliczanie opłaty eksploatacyjnej od części wydobytej kopaliny, z pominięciem kopaliny o niższej zawartości miedzi, jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami, a w konsekwencji, Minister Środowiska jako organ koncesyjny, działając na podstawie art. 84 ust. 10 prawa geologicznego i górniczego, powinien wszcząć postępowanie w sprawie wydania decyzji określającej Spółce opłatę eksploatacyjną w należnej wysokości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00