Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 września 2014 r., sygn. I GSK 437/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędziowie NSA Zofia Borowicz Gabriela Jyż (spr.) Protokolant Nina Szyller po rozpoznaniu w dniu 23 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B..P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 30 października 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 227/12 w sprawie ze skargi B..P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 30 października 2012 r. oddalił skargę B. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia 8 listopada 2011 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:

Dyrektor Izby Celnej zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego II w W. z dnia [...] lipca 2011 r., określająca skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w wysokości 12.938 złotych. Organ odwoławczy wskazał w motywach uzasadnienia, że istotą sprawy było ustalenie czy sprowadzony przez spółkę pojazd kempingowy był wyrobem akcyzowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 20, poz. 257 ze zm., dalej: ustawa o podatku akcyzowym). W ocenie organu pojazd był wyrobem akcyzowym wymienionym w poz. 59 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym wyrobami akcyzowymi są samochody osobowe zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 34.10.2 na potrzeby krajowe. Organ wskazał również, że w przypadku importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodami osobowymi są pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób inne niż objęte pozycja HS 8702. Zdaniem organu za samochody podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym należało uznać pojazdy tego rodzaju, które zgodnie z klasyfikacją w układzie opowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN) powinny być klasyfikowane do pozycji HS 8703. Pozycja ta obejmuje samochody kempingowe - pojazdy do przewozu osób specjalnie wyposażone do zamieszkiwania z miejscami do spania, przygotowania posiłków, toaletami itd. Organ wskazał, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy potwierdzał, że sprowadzony przez skarżącą spółkę pojazd był pojazdem kampingowym przystosowanym do przewozu osób, wyposażonym w toaletę, miejsce do spania i przygotowywania posiłków. Organ zauważył ponadto, że skarżąc w celu rejestracji pojazdu w kraju posłużyła się Certyfikatem Zgodności WE wystawionym przed datą jego przemieszczenia, z którego wynikało, iż samochód posiadał kategorię homologacji M i był samochodem kempingowym specjalnym. Okoliczność tę potwierdzały również zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego oraz dowód rejestracyjny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00