Wyrok NSA z dnia 30 września 2014 r., sygn. II GSK 1864/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędziowie sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik sędzia NSA Zofia Przegalińska Protokolant Milena Budna po rozpoznaniu w dniu 30 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 8 maja 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 242/13 w sprawie ze skargi M. w Ł. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 8 maja 2013 r., sygn. akt VI SA/Wa 242/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu skargi M. w Ł., uchylił decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z [...] grudnia 2012 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Łódzkiego Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z [...] stycznia 2012 r. w przedmiocie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (dalej: NFZ) ogłosił postępowanie konkursowe, poprzedzające zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na okres od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2014 r. w rodzaju: Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna, w zakresie: świadczenia w zakresie okulistyki na obszarze Ł.
Z rankingu otwarcia przedmiotowego postępowania wynika, iż oferta M. w Ł. zajęła 14 pozycję z łączną liczbą punktów 61,121, w tym za: ofertę cenową - 16,667 pkt; jakość - 35,454 pkt.; dostępność - 9,000. Komisja konkursowa na podstawie art. 142 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.; dalej: ustawa o świadczeniach), w celu ustalenia liczby i ceny planowanych do udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej przeprowadziła negocjacje z siedmioma spośród 16 oferentów zakwalifikowanych do części niejawnej postępowania, w następstwie których dokonano oceny ofert i sporządzono ranking końcowy. Wybór oferentów odbył się w kolejności zgodnej z uzyskaną pozycją w tym rankingu. Oferta skarżącej uplasowała się na pozycji 14 z łączną liczbą punktów 61,121, co skutkowało wybraniem pierwszych sześciu ofert konkurencyjnych, które wyczerpały łączną wartość zamówienia określoną w ogłoszeniu.