Wyrok NSA z dnia 7 października 2014 r., sygn. II GSK 1217/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Hanna Kamińska Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 7 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2034/12 w sprawie ze skargi Gminy L. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie ustalenia opłaty eksploatacyjnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy L. na rzecz Ministra Środowiska 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 31 stycznia 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę Gminy L. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2012 r. w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie ustalenia opłaty eksploatacyjnej.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
Wnioskiem z dnia 29 grudnia 2011 r. skarżąca Gmina wystąpiła do Ministra Środowiska o wszczęcie postępowania w przedmiocie ustalenia opłaty eksploatacyjnej z tytułu wydobycia przez K. P. M. S.A. rudy miedzi ze złóż na terenie Gminy L., w okresie od początku 2006 r. do końca trzeciego kwartału 2011 r. oraz o dopuszczenie skarżącej do udziału w postępowaniu na prawach strony. W podstawie prawnej wniosku wskazano art. 84 ust. 10a i art. 84 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (t.j.: Dz. U. z 2005 r., Nr 228, poz. 1947 ze zm., dalej: ustawa prawo geologiczne i górnicze).
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. Minister Środowiska umorzył postępowanie jako bezprzedmiotowe stwierdzając, że Gmina L. nie posiada interesu prawnego w postępowaniu dotyczącym określenia opłaty eksploatacyjnej, a jedynie posiada interes faktyczny. Organ wskazał, że Gmina interesu prawnego nie może wywodzić z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdyż przepis ten nie ma charakteru materialnego i określa on przykładowe zadania własne gminy. Podstawy do zainicjowania postępowania nie dawał również art. 84 ust. 10a ustawy prawo geologiczne i górnicze, gdyż jak wskazał organ, przepis ten umożliwia dopuszczenie Gminy do już toczącego się postępowania dotyczącego przedsiębiorcy wydobywającego kopalinę ze złoża.