Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 26 marca 2014 r., sygn. I GSK 1147/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia del. WSA Izabela Najda-Ossowska Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. spółki z o.o. w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 19 marca 2012 r.; sygn. akt III SA/Gl 929/11 w sprawie ze skargi A. spółki z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] marca 2011 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. spółki z o.o. w T. (uprzednio A. spółka z o.o. w T.) na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 700 (siedemset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z 19 marca 2012 r., sygn. akt III SA/Gl 929/11 oddalił skargę A. G. sp. z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z [...] marca 2011 r., w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z [...] października 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego w K. określił spółce A. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki VOLVO XC70 w wysokości 20 423 zł.

Dyrektor Izby Celnej w K. decyzją z [...] marca 2011 r., nr [...] utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.

Wskazał, że Spółka nabyła pojazd w Niemczech od firmy A. K. G. z B. a następnie wprowadziła na terytorium Polski. Uznał, że Spółka dokonała podlegającego akcyzie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego (samochodu osobowego) i w związku z tym z tego tytułu określił jej zobowiązanie podatkowe.

Zdaniem Dyrektora Izby Celnej obowiązek podatkowy w akcyzie powstał, ponieważ Spółka nabyła samochód osobowy posiadający cechy charakterystyczne dla takiego pojazdu. Podkreślił, że przedstawiciel na Polskę producenta tego pojazdu tj. V. Sp. z o.o. w W. stwierdził, iż sporny samochód został wyprodukowany, jako samochód osobowy, a w dokumentach zgromadzonych w toku postępowania nie znajduje się żaden dokument potwierdzający zmianę homologacji pojazdu. Zdaniem organu, możliwość dokonywania zmiany budowy pojazdu w stosunku do wersji fabrycznej ma charakter wtórny i nie ma wpływu na klasyfikację pojazdu. Organ stwierdził, że przeróbki dokonane w samochodzie na terenie Niemiec nie mogą stanowić o fakcie wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego. W przekonaniu organu, w momencie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochód ten nie był samochodem ciężarowym, a dokonane przeróbki były nietrwałe. Pojazd posiada bowiem rodzaj karoserii pochodzący z samochodu osobowego, wnętrze typowe dla samochodów osobowych z tapicerowanymi bokami drzwi i podłogą, z podsufitką na całej wewnętrznej powierzchni sufitu, wentylacją, oświetleniem, popielniczką a także oknami z szybami w części bagażowej, co stanowi cechy samochodów osobowych typu VAN. Nieskomplikowany był również sposób montażu miejsc siedzących oraz punktów mocowania pasów bezpieczeństwa. Ponadto fakt wykonania usługi w postaci zabudowy i montażu tylnej kanapy i pasów bezpieczeństwa potwierdza, że konstrukcja przedmiotowego samochodu posiadała kotwiczenia siedzeń do płyty podłogowej pojazdu i jest tak opracowana, aby w krótkim czasie dokonać ich demontażu lub montażu. W związku powyższym dokonane w aucie przeróbki nie świadczyły o tym, że w chwili zakupu pojazd posiadał cechy stricte właściwe dla samochodu ciężarowego. Organ wskazał również, że ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w sposób samodzielny i autonomiczny wskazuje jedyną możliwą do stosowania klasyfikacji wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym nomenklaturze scalonej CN i nie ma znaczenia klasyfikacja na podstawie innych przepisów np. ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (j.t.: Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), czy przepisów obowiązujących w innych państwach. Zarejestrowanie samochodu, jako ciężarowego nie przesądza o jego klasyfikacji dla celów podatkowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00