Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2014 r., sygn. II GSK 1871/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik Protokolant Partycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w R. z dnia 28 sierpnia 2012 r. sygn. akt I SA/Rz 698/12 w sprawie ze skargi G. B. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w R. z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 sierpnia 2012 r. o sygn. I SA/Rz 698/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w R. oddalił skargę Gminy B. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w R. z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki.

Sąd I instancji przyjął, że organ nadzoru - Regionalna Izba Obrachunkowa w R. - zasadnie stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w B. z dnia [...] maja 2012 r., Nr [...], podjętej w sprawie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie gminy B. z powodu istotnego naruszenia art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235 ze zm.). Chodzi o wskazanie w § 1 ust. 2 tejże uchwały, że dotacje są przyznawane na każde dziecko objęte opieką zamieszkałe na terenie gminy B., zobowiązanie podmiotów prowadzących żłobki do dołączenia do wniosku oświadczenia rodziców lub opiekunów prawnych dotyczącego miejsca płacenia podatku (§ 2 ust. 4 pkt 3 uchwały) oraz listy obecności dzieci z poprzedniego miesiąca podpisanej przez rodziców lub opiekunów prawnych (§ 5 ust. 2 uchwały). Zdaniem Sądu, Rada Miejska w B., wprowadzając w uchwale dodatkowe wyżej wymienione warunki przyznawania dotacji, wykroczyła poza zakres kompetencji przewidzianych w art. 60 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 i nie może zasłaniać się samodzielnością, jaka wynika z art. 51 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). W ocenie Sądu, stanowi to istotne naruszenie prawa i skutkować musi stwierdzeniem nieważności na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00