Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 21 marca 2014 r., sygn. II FSK 900/12
Inwestor budujący autostradę nie zaliczy bezpośrednio do kosztów wydatków na dodatkowe przejścia dla zwierząt. Może je tylko amortyzować.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia NSA del. Jan Grzęda, Protokolant Joanna Bańbura, po rozpoznaniu w dniu 21 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G. S.A. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 listopada 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 959/11 w sprawie ze skargi G. S.A. z siedzibą w S. interpretacje indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2011 r. nr ITPB3/423-119/11/WA w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od G. S.A. z siedzibą w S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 959/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę G. S.A. z siedzibą w S. (zwanej dalej: "spółką") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 26 maja 2011 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
W uzasadnieniu orzeczenia wyjaśniono, że w dniu 8 marca 2011 r. spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Strona podała, że na mocy umowy koncesyjnej zawartej w dniu 31 sierpnia 2004 r. (na okres do 2039 r.) z Ministrem Infrastruktury w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, spółka realizuje budowę i eksploatację odcinka autostrady. Proces budowy autostrady przebiega w dwóch etapach. Sekcje autostrady (wchodzące w skład poszczególnych etapów) przekazywane sukcesywnie do użytkowania, stanowią dla spółki środki trwałe podlegające amortyzacji podatkowej. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej, wartość wszystkich robót budowlanych etapu I oraz etapu II została określona w kosztach ryczałtowych. W przypadku przekroczenia tych kosztów spółce nie przysługuje w stosunku do Ministra Infrastruktury roszczenie o dodatkową zapłatę, chyba że konieczność poniesienia takich dodatkowych kosztów powstaje w warunkach zdefiniowanych w umowie. Budową autostrady, na zlecenie spółki, zajmuje się Generalny Wykonawca, na podstawie umowy wykonawczej, która również przewiduje wynagrodzenie ryczałtowe.