Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 11 czerwca 2013 r., sygn. II OSK 1319/13

Ochrona zdrowia

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kremer po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej [...] sp. z o.o. w P. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 5 marca 2013 r., sygn. akt III SA/Gd 68/13 odrzucające skargę Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej [...] sp. z o.o. w P. na czynność Dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego w Gdańsku zwartą w piśmie z dnia [...] października 2012r. w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń pokontrolnych postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku postanowieniem z dnia 5 marca 2013 odrzucił skargę Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na czynności Dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego w Gdańsku w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń pokontrolnych.

Postanowienie zapadło na tle następujących okoliczności faktycznych:

W skardze do sądu skarżący kwestionował stanowisko organu w zakresie ustaleń pokontrolnych, w tym odmowy ich korekty wskutek wniesionych zastrzeżeń. Natomiast sama skarga jest w jego ocenie zasadna, zaś ostateczna postać protokołu ustaleń pokontrolnych powinna być uchylona a stanowisko organu zmienione, stosownie do treści wyjaśnień i zarzutów skarżącego.

W odpowiedzi na skargę wniesiono o jej odrzucenie argumentując, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie jest organem administracji publicznej i nie przysługuje mu imperium państwa w zakresie jego działania. W niniejszej sprawie w trakcie kontroli sposobu wykonania i rozliczania umowy, zostało sporządzone wystąpienie pokontrolne, zaś wniesione przez skarżącego zastrzeżenia, nie zostały przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń uwzględnione. Na czynności Dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego w Gdańsku Skarżący wniósł skargę. Przedmiotem wniesionej skargi była konkluzja zawarta w wystąpieniu pokontrolnym i nieuwzględnienie zastrzeżeń skarżącego do wniosków zawartych w jego treści. Nie jest to zatem akt lub czynność, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej: p.p.s.a.). Postępowanie obejmujące kontrolę sposobu realizacji przez skarżącego umowy o udzielanie świadczeń nie jest postępowaniem o charakterze administracyjnoprawnym. Umowa o udzielanie świadczeń jest natomiast nazwaną umową o charakterze cywilnoprawnym. Przyjmując hipotetyczne założenie, że skarżącemu przysługiwała legitymacja skargowa, skargę należy uznać za przedwczesną. Zgodnie bowiem z art. 52 p.p.s.a. skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00