Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2013 r., sygn. I OSK 2518/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia NSA Anna Lech sędzia del. NSA Janusz Furmanek (spr.) Protokolant asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Lu 214/12 w sprawie ze skargi J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] lutego 2012 r. [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego i specjalnego zasiłku celowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 czerwca 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu skargi J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z [...] lutego 2012 r. (znak [...]) w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego i specjalnego zasiłku celowego oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne:
Wnioskiem z dnia 22 listopada 2011 r. J. S. zwróciła się do Ośrodka Pomocy Społecznej w B. z prośbą o udzielnie pomocy w postaci zasiłku celowego z przeznaczeniem na remont łazienki i pokoju podając, że jest osobą samotną, bezrobotną bez prawa do zasiłku i niepełnosprawną.
Organ pierwszej instancji ustalił, że wnioskodawczyni (niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym) prowadzi dwuosobowe gospodarstwo domowe wraz z matką (niepełnosprawną w stopniu znacznym). Źródłem ich dochodu są: emerytura matki w wysokości 821,35 zł, dodatek mieszkaniowy w wysokości 168,72 zł oraz świadczenie pieniężne w wysokości 100 zł przyznane wnioskodawczyni na okres od 1 września 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. Na tej podstawie organ przyjął, iż łączny miesięczny dochód rodziny wnioskodawczyni wynosi 1090,07 zł i przekracza kryterium dochodowe uprawniające do uzyskania pomocy w formie zasiłku celowego. Jednocześnie organ przytoczył treść art. 41 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej stanowiącego, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach, osobie lub rodzinie, których dochody przekraczają ustawowe kryteria może być przyznane wsparcie finansowe. Organ podniósł przy tym, że świadczenie to ma charakter fakultatywny i może być przyznane w szczególnie uzasadnionym przypadku, co - zdaniem organu - nie ma miejsca w niniejszej sprawie. Ponadto zajmowany przez skarżącą pokój oraz łazienka spełniają swoje funkcje i obecnie nie wymagają remontów. Dodatkowo organ wskazał, iż Ośrodek ma ograniczone możliwości finansowe i nie może zaspokajać wszystkich zgłaszanych potrzeb, tym bardziej przez osoby, których dochód przekracza kryterium ustawowe.