Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2013 r., sygn. I OSK 505/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant starszy asystent sędziego Piotr Baryga po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Po 466/11 w sprawie ze skargi A. F. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie kontroli oświadczeń majątkowych uchyla zaskarżony wyrok i odrzuca skargę
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 14 listopada 2011 r., II SA/Po 466/11 oddalił skargę A. F. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu z [...] lutego 2011 r., Nr [...] w przedmiocie kontroli oświadczeń majątkowych. Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W dniu [...] lutego 2011 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu sporządził wynik kontroli, w którym przedstawił ustalenia oraz wnioski z przeprowadzonego postępowania kontrolnego w zakresie prawidłowości oświadczeń majątkowych A. F. - [...], zatrudnionej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Poznaniu. Kontrolą objęto oświadczenia majątkowe za lata 2004 - 2008, złożone na podstawie przepisów ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65 ze zm.). Jako podstawę prawną postępowania kontrolnego wskazano przepisy art. 8 ust. 1 pkt 3, art. 11 ust. 2 pkt 3b, art. 24 ust. 1 pkt 2 lit. b wskazanej ustawy oraz przepisy ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106 poz. 679 ze zm.). Zdaniem organu skarbowego skarżąca pełni funkcje publiczne i jest zobowiązana do przestrzegania ograniczeń określonych w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Wskazano, że zgodnie z art. 39 ust. 2b ustawy o kontroli skarbowej inspektorzy i pracownicy urzędów kontroli skarbowej będący pracownikami służby cywilnej są obowiązani corocznie do złożenia oświadczenia majątkowego. W wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono, że będąc osobą pełniącą funkcje publiczne w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej (...) oraz będąc zobowiązana na mocy art. 39 ust. 2e ustawy o kontroli skarbowej do przestrzegania ograniczeń zawartych w pierwszej z wymienionych ustaw, kontrolowana naruszyła zakaz określony w art. 4 pkt 5 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej (...) poprzez posiadanie udziałów przekraczających 10% udziałów spółki prawa handlowego. Ustalono ponadto, że kontrolowana w kolejnych oświadczeniach naruszyła art. 10 ust. 1 ww. ustawy, bo kontrolowane oświadczenia majątkowe nie zawierały zgodnych ze stanem faktycznym informacji o posiadanych nieruchomościach, zasobach pieniężnych oraz posiadanych udziałach w spółkach handlowych. W punkcie IV wyniku kontroli podano: "Przestrzegać przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne".