Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 listopada 2011 r., sygn. II SA/Po 466/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędzia WSA Tomasz Świstak Protokolant St. sekretarz sądowy Katarzyna Sierszeńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2011 r. sprawy ze skargi A. F. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia (...) Nr (...) w przedmiocie kontroli oświadczeń majątkowych; oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu (...) lutego 2011 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. sporządził wynik kontroli nr (...), w którym przedstawił ustalenia oraz wnioski z przeprowadzonego postępowania kontrolnego w zakresie prawidłowości oświadczeń majątkowych A. F. - Starszego Komisarza Skarbowego, zatrudnionej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Pu. Kontrolą objęto oświadczenia majątkowe za lata 2004 - 2008, złożone na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 8 poz. 65 ze zm.). Jako podstawę prawną postępowania kontrolnego wskazano przepisy art. 8 ust. 1 pkt 3, art. 11 ust. 2 pkt 3b, art. 24 ust. 1 pkt 2 lit. b wskazanej ustawy oraz przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. Nr 106 poz. 679 ze zm.). Zdaniem organu skarbowego będąc zatrudniona na stanowisku komisarza skarbowego kontrolowana pełni funkcje publiczne i jest zobowiązana do przestrzegania ograniczeń określonych w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Wskazano, iż zgodnie z art. 38 ust. 2b ustawy o kontroli skarbowej inspektorzy i pracownicy urzędów kontroli skarbowej będący pracownikami służby cywilnej są obowiązani corocznie do złożenia oświadczenia majątkowego. Podano, iż w wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono, że będąc osobą pełniącą funkcje publiczne w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz będąc zobowiązana na mocy art. 39 ust. 2e ustawy o kontroli skarbowej do przestrzegania ograniczeń zawartych w pierwszej z wymienionych ustaw, kontrolowana naruszyła zakaz określony w art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne poprzez posiadanie udziałów przekraczających 10% udziałów spółki prawa gospodarczego. Ustalono ponadto, że kontrolowana w kolejnych oświadczeniach z naruszeniem przepisu art. 10 ust. 1 ww. ustawy kontrolowane oświadczenia majątkowe nie zawierały zgodnych ze stanem faktycznym informacji o posiadanych nieruchomościach, zasobach pieniężnych oraz posiadanych udziałach w spółkach handlowych. Wskazano, że kontrolowana w kolejnych składanych za kontrolowany okres oświadczeniach podawała zaniżoną o (...) m2 powierzchnię mieszkania oraz zawyżoną o (...) m2 powierzchnię budynku mieszkalnego, nie wykazała posiadania zasobów pieniężnych w pełnej ich wysokości, nie wykazywała obciążających ją zobowiązań kredytowych, podała niepełną nazwę spółki, której udziały posiadała, nie wykazała faktu posiadania ilości udziałów w spółce oraz nie określiła ich wartości. Organ wskazał, iż będąc osobą pełniącą funkcje publiczne określona w art. 2 pkt 11 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz zobowiązana art. 39 ust. 2e ustawy o kontroli skarbowej do przestrzegania ograniczeń zawartych w ww. ustawie o ograniczeniu, kontrolowana naruszyła zakaz określony w art. 4 pkt 5 ww. ustawy poprzez posiadanie udziałów przekraczających 10% udziałów spółki prawa handlowego.