Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygn. II OSK 2347/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary (spr.) Sędziowie NSA Maciej Dybowski del. NSA Leszek Kiermaszek Protokolant asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2013r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M.M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lipca 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 812/11 w sprawie ze skargi M.M. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2011 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji 1) uchyla zaskarżony wyrok, 2) uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] listopada 2010 r. znak: [...], 3) zasądza od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz M.M. kwotę 600 (sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 lipca 2011r., sygn. akt VII SA/Wa 812/11, oddalił skargę M. M. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2011 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.

Zaskarżoną decyzją, po rozpatrzeniu odwołania M. M. od decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] listopada 2010 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] listopada 2003 r., utrzymano w mocy decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia organ wskazał, że decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] listopada 2003 r. nie jest dotknięta żadną z kwalifikowanych wad prawnych przewidzianych w art. 156 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej: k.p.a.). Decyzja nie zapadła z naruszeniem przepisów o właściwości, ani też bez podstawy prawnej, jak również nie została wydana z rażącym naruszeniem prawa. Organ odwoławczy wskazał, iż postępowanie w sprawie przedmiotowego budynku toczyło się od 1993 r. przedstawiając cały przebieg postępowania aż do wydania decyzji z dnia [...] listopada 2003 r. Wyjaśnił, że inwestycja w postaci rozbudowy przedmiotowego budynku mieszkalnego zrealizowana została na podstawie decyzji Prezydenta Miasta S. z dnia [...] grudnia 1993 r., zatwierdzającej J. P. projekt budowlany zamienny i udzielającej pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego przy ul. M. [...] w S.. Organ zaznaczył, że inwestor wykonał obowiązki nałożone na niego decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] stycznia 2002 r. wydaną w oparciu o art. 51 ust 1 pkt 2 Prawa budowlanego. Wyjaśnił, iż wprawdzie brak w aktach przedmiotowej sprawy protokołu organu stwierdzającego zgodność wykonania obiektu budowlanego z warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu oraz warunkami pozwolenia na budowę, a także o uporządkowaniu terenu budowy jednak brak przeprowadzenia oględzin obiektu budowlanego przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, jakkolwiek stanowi naruszenie art. 59 ust. 1 Prawa budowlanego, to nie jest to naruszenie o charakterze rażącym, zwłaszcza w sytuacji, gdy okoliczności wskazane w art. 59 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa budowlanego wynikają z materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie. Organ dodał też, iż wprawdzie w aktach sprawy brak jest również oświadczenia inwestora o braku sprzeciwu lub uwag ze strony organów wymienionych w art. 56 ust. 1 Prawa budowlanego jednak wydanie decyzji administracyjnej bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu, nie stanowi również rażącego naruszenia prawa, a może być jedynie podstawą do ewentualnego wznowienia postępowania administracyjnego w oparciu o art. 145 § 1 pkt. 6 k.p.a.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00