Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2013 r., sygn. II OSK 2042/11

 

Dnia 27 lutego 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Włodzimierz Ryms sędzia NSA Wojciech Mazur /spr./ sędzia del. WSA Robert Sawuła Protokolant starszy sekretarz sądowy Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wspólnoty Mieszkaniowej A. 35 w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 750/11 w sprawie ze skargi Wspólnoty Mieszkaniowej A. 35 w Warszawie na postanowienie Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 czerwca 2011 r., sygn. akt VII SA/Wa 750/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Wspólnoty Mieszkaniowej A. w Warszawie na postanowienie Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] grudnia 2010 r. znak: [...] w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Mazowiecki Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej postanowieniem z [...] grudnia 2010 r., na podstawie art. 23 § 1 i art. 122 § 3 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 110 poz. 968 ze zm., dalej "u.p.e.a."), oraz art. 138 § 1 pkt 1 i art. 144 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. Nr 98 poz. 1071 ze zm., dalej "k.p.a."), po rozpatrzeniu zażalenia Wspólnoty Mieszkaniowej, ul. A. w W-wie utrzymał w mocy postanowienie Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej m.st. W-wy z dnia [...] listopada 2010 r. nakładające grzywnę w celu przymuszenia. Organ odwoławczy wskazał, że nałożenie grzywny w celu przymuszenia było następstwem niewykonania obowiązków wynikających z decyzji Komendanta Miejskiego PSP m.st. W-wy z dnia [...] czerwca 2009 r. oraz upomnienia z dnia 20 listopada 2009 r. Kontrola sprawdzająca stan realizacji obowiązków wykazała, że nie zostały one wykonane. Organ II instancji nie znalazł podstaw do uchylenia lub zmiany zaskarżonego postanowienia wobec braku uchybień proceduralnych i merytorycznych przy wydawaniu decyzji z dnia [...] czerwca 2009 r., upomnienia oraz w trakcie realizacji egzekucji. Z protokołu kontroli z dnia 30 września 2010 r. jednoznacznie wynika, że obowiązku nie zrealizowano w całości, gdyż na drogach ewakuacyjnych przy lokalach nr 7 i 9 nadal ułożona jest wykładzina podłogowa. Nie przedstawiono również dokumentacji potwierdzającej cechy co najmniej trudnej zapalności wykładziny. Odnosząc się do zarzutu zażalenia, że Wspólnota nie posiada "mocy wykonawczej w stosunku do ludzi, którzy anektują przestrzeń wspólną" organ stwierdził, że Wspólnota Mieszkaniowa jest stroną właściwą, zobowiązaną do realizacji ww. obowiązku, gdyż dotyczy on części wspólnych budynku (dróg ewakuacyjnych). Tak więc wskazanie każdego właściciela lokalu jako strony postępowania byłoby niezasadne i mogłoby doprowadzić do niewykonalności decyzji. Organ powołał art. 17 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) wskazując, że za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota bez ograniczeń, a każdy właściciel w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości. Stosownie do art. 6 tej ustawy wspólnota mieszkaniowa, którą tworzy ogół właścicieli lokali wchodzących w skład określonej nieruchomości, może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Może więc brać udział w postępowaniu administracyjnym. W tym stanie rzeczy organ uznał, że grzywna jest obecnie jedynym możliwym sposobem zobligowania podmiotu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo obiektu i przebywających w nim osób, do wyeliminowania nieprawidłowości naruszających zasady bezpieczeństwa pożarowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00