Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2013 r., sygn. I GSK 900/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędziowie Maria Jagielska NSA Henryk Wach Protokolant Anna Ważbińska po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 26 listopada 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1985/09 w sprawie ze skargi B. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę B. R. P.P.H.U. "R." (dalej skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] września 2009 r. w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące 2005 r.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z dnia [...] czerwca 2007 r., wydaną po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w C. określił skarżącej zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za okres od stycznia do grudnia 2005 r., za poszczególne miesiące w następującej wysokości, za: styczeń 2005 r. - 16.992,00 zł, luty 2005 r. - 7.257,00 zł, marzec 2005 r. - 6.502,00 zł, kwiecień 2005 r. - 25.960,00 zł, maj 2005 r. - 175.796,00 zł, czerwiec 2005 r. - 240.804,00 zł, lipiec 2005 r. - 224.200,00 zł, sierpień 2005 r. - 236.000,00 zł, wrzesień 2005 r. - 70.800,00 zł, październik 2005 r. - 300.000,00 zł, listopad 2005 r. - 225.680,00 zł, grudzień 2005 r. - 18.644,00 zł.

Dyrektor Izby Celnej w W. decyzją z dnia [...] września 2009 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Przywoławszy podstawy prawne rozstrzygnięcia, organ wskazał, że skarżąca prowadziła obrót olejem opałowym, dokonując jego sprzedaży zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, tj. podmiotom będącym przedsiębiorcami. W przypadku sprzedaży oleju opałowego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej sprzedawca został zobowiązany do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe, które powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż. W ocenie organu oświadczenia zebrane przez skarżącą nie spełniały swojego celu, tj. nie pozwalały na identyfikację nabywców oleju opałowego w celu sprawdzenia rzetelności sprzedaży, z powodu braku numeru NIP oraz PESEL. W ocenie Dyrektora Izby Celnej brak dochowania staranności przy przyjmowaniu przez sprzedawcę powyższych oświadczeń, poprzez nieuzyskanie na oświadczeniu numeru NIP lub PESEL, nie dał sprzedawcy możliwości skorzystania z obniżonej stawki podatku akcyzowego dla oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe. Organ zaznaczył, że wskazanych braków oświadczeń nie dało się usunąć, pomimo podjętego postępowania, gdyż z odpowiedzi otrzymanych od organów administracji samorządowej wynika, że osoby wymienione w powyższych oświadczeniach nie zamieszkują pod wskazanymi w oświadczeniach adresami. Dyrektor Izby Celnej podtrzymał również ustalenia co do sprzedaży oleju opałowego przedsiębiorcom, którzy faktycznie nie prowadzili działalności gospodarczej, bądź w ogóle nie istnieli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00