Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 marca 2013 r., sygn. II GSK 2392/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Protokolant Anna Wojtowicz - Hess po rozpoznaniu w dniu 6 marca 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 28 lipca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 1188/11 w sprawie ze skargi A. J. na decyzję Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie renty strukturalnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

I

Objętym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę A. J. na decyzję Dyrektora M. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. z dnia [...] lipca 2009 r. w przedmiocie odmowy przyznania renty strukturalnej.

Relacjonując przebieg sprawy Sąd I instancji podał, że wnioskiem z dnia 29 czerwca 2007 r. skarżący wystąpił o przyznanie renty strukturalnej. W dniu 7 lutego 2008 r. Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w S. wydał postanowienie o spełnieniu przez skarżącego wstępnych warunków wymaganych do uzyskania renty strukturalnej. Postanowienie to doręczono skarżącemu w dniu 11 lutego 2008 r. Decyzją z dnia [...] września 2008 r., wydaną przez Kierownika Biura ARiMR, odmówiono skarżącemu przyznania renty strukturalnej. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że stosowanie do treści § 19 ust. 7 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Renty strukturalne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 109, poz. 750 ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie rent strukturalnych) skarżący do dnia 11 sierpnia 2008 r. powinien zaprzestać prowadzenia działalności rolniczej i przedstawić dokumenty potwierdzające przeniesienie gospodarstwa rolnego, czego nie uczynił. Decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Dyrektora M. Oddziału Regionalnego ARiMR w W.. Organ odwoławczy, ponad argumentację przytoczoną przez organ I instancji, wskazał jeszcze, że wnioskodawca nie zmienił osoby kandydata do prowadzenia gospodarstwa rolnego, a zaproponowany następca nie posiada odpowiednich kwalifikacji zawodowych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2009 r., sygn. akt V SA/Wa 5/09 uchylił tę decyzję. W uzasadnieniu wyroku, nakazano, że przy ponownym rozpoznaniu sprawy, należy dokonać oceny kwalifikacji zawodowych następczyni skarżącego, ze szczególnym uwzględnieniem, czy niektóre z przedmiotów nauczania odbytych przez nią na studiach są przydatne do prowadzenia działalności rolniczej czy też nie i dlaczego oraz jeśli posiada wykształcenie wyższe inne niż rolnicze czy posiada wymagany staż pracy w rolnictwie. Rozpoznając ponownie sprawę Dyrektor M. Oddziału Regionalnego ARiMR decyzją z dnia [...] lipca 2009 r. utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w S. z dnia [...] września 2008 r. W uzasadnieniu organ podniósł, że zasadniczą przyczyną odmowy przyznania renty strukturalnej skarżącemu było niezaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej w okresie sześciu miesięcy od otrzymania postanowienia o spełnieniu wstępnych warunków przyznania renty. W odniesieniu do kwalifikacji zawodowych następczyni skarżącego organ stwierdził, że nie posiadał ona kwalifikacji do prowadzenia działalności rolniczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00