Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2013 r., sygn. I FSK 1235/12
Usługi polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek stanowią świadczenie złożone, obejmujące, poza wcześniej wymienionymi, również dodatkowe elementy, takie jak zwrotne doręczenie przesyłek rejestrowanych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz, Sędzia WSA (del.) Izabela Najda - Ossowska (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2114/11 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów wydaną na wniosek P. S.A. z siedzibą w W. (Skarżąca) w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania opłat za zwroty przesyłek do nadawców, z którymi zawarto pisemne umowy.
2. We wniosku Skarżąca wskazała, że świadczy szeroko rozumiane usługi pocztowe, regulowane ustawą z dnia 12 czerwca 2003r. prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130 poz. 1188 ze zm., dalej ustawa p.p.), zgodnie z którą (art. 2 ust. 1) usługę pocztową wykonywaną w obrocie krajowym lub zagranicznym, stanowi m.in. zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków opatrzonych adresem. Przepisy tej ustawy regulują również zasady postępowania, gdy brak jest możliwości doręczenia przesyłki adresatowi. Jeden z przypadków przewidziany został w art. 27 ust. 1 ustawy p.p., zgodnie z którym przesyłkę, której nie można doręczyć adresatowi, operator zwraca nadawcy. Za czynności związane ze zwrotem przesyłki operator może żądać uiszczenia opłaty, która określona została w cenniku Skarżącej oraz uzależnione od rodzaju zwracanej przesyłki. W przypadku, gdy zwroty realizowane są na podstawie pisemnych umów regulujących kwestie bezgotówkowego uiszczania opłat za czynności związane ze zwrotem przesyłek rejestrowanych, Skarżąca w terminie 7 dni od zakończenia miesięcznego okresu rozliczeniowego na podstawie dokumentów oddawczych z tego okresu, wystawia fakturę VAT na przesyłki zwrócone do nadawcy. Faktura jest podstawą do uregulowania należności przez nadawcę. Gdy pomiędzy Skarżącą, a nadawcą nie ma pisemnej umowy o bezgotówkowym uiszczaniu opłat za czynności związane ze zwrotem przesyłek rejestrowanych, opłaty pobierane są przez listonosza doręczającego przesyłkę lub pracownika placówki pocztowej oddawczej wydającego awizowaną przesyłkę w momencie zwrotu przesyłki do nadawcy przez znaki opłaty pocztowej - w przypadku przesyłek poleconych albo gotówką - w przypadku pozostałych przesyłek rejestrowanych.