Wyrok NSA z dnia 22 maja 2013 r., sygn. II FSK 1598/12
Reasumując z art. 21 § 2 i 3, art. 81 § 1, art. 75 § 4 ord. pod. w związku z art. 59 § 1 pkt 2 u.p.e.a. wynika, że złożenie po wszczęciu egzekucji administracyjnej skorygowanej deklaracji podatkowej, wykazującej mniejszą kwotę podatku do zapłaty niż w pierwotnej deklaracji podatkowej - nie zobowiązuje organu egzekucyjnego do umorzenia prowadzonego postępowania egzekucyjnego w tej części.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stefan Babiarz (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, NSA Maciej Jaśniewicz, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 22 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 1615/11 w sprawie ze skargi B. sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienia Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 13 kwietnia 2011 r. nr [...] i z dnia 11 kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania egzekucyjnego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od B. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 6 marca 2012 r., III SA/Wa 1615/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę B. sp. z o.o. z siedzibą w W. (zwanej dalej: spółką) na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 13 kwietnia 2011 r. w przedmiocie odmowy umorzenia postępowania egzekucyjnego.
2. Ze stanu sprawy przyjętego przez sąd pierwszej instancji wynikało, że Dyrektor Izby Celnej w W. (zwany dalej: DIC), jako organ egzekucyjny wszczął postępowanie egzekucyjne przeciwko spółce na podstawie tytułów wykonawczych wystawionych przez Dyrektora Izby Celnej w P. i Dyrektora Izby Celnej w K., obejmujących należności z tytułu podatku od gier za luty 2010 r. w wysokości, odpowiednio: 98 000 zł i 14 000 zł. Dnia 21 czerwca 2010 r. spółka wystąpiła o umorzenie postępowania egzekucyjnego, wskazując, że błędnie zawyżyła w deklaracjach za luty 2010 r. podatek do zapłaty (wykazała 98 000 zł i 14 000 zł zamiast 35 823 zł i 5 118 zł). Argumentowała, że wystawienie tytułów wykonawczych na wartości wyższe niż należne powodowało, iż egzekwowana należność (obowiązek) nie istnieje w wysokości wskazanej w tytule wykonawczym. Powołała się na art. 21 § 2 i § 3, art. 81 § 1 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej dalej: ord. pod. i wywiodła, że z chwilą złożenia skutecznej korekty deklaracji uchylone zostają skutki prawne deklaracji pierwotnej. Powołując się na wynikającą z art. 3 i art. 3a) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.), zwanej dalej u.p.e.a., możliwość egzekucji podatków, co do których podatnika obciąża obowiązek złożenia deklaracji, spółka uznała złożoną korektę deklaracji za skuteczną, a wykazaną w niej kwotę podatku za wiążącą podatnika i organ podatkowy. Spółka, powołując się na rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 ze zm.) zarzuciła również brak notyfikacji projektu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz.1540). Brak notyfikacji powodował, że ustawa o grach hazardowych jest wobec niej (tj. spółki) nieskuteczna i w związku z tym zobowiązanie podatkowe powinno być określone na podstawie i w wysokości wynikającej z obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r. ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Wierzyciel pismem z dnia 2 sierpnia 2010 r. poinformował, że w dniu 1 czerwca 2010 r. spółka wpłaciła na jego rachunek zaległość w podatku od gier za miesiąc luty 2010 r. w pełnej wysokości tj. 14.327zł., w związku z czym należności, wynikające z deklaracji zostały uregulowane w całości.