Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. I FSK 818/12
Co do zasady warunkiem opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług jest ich odpłatny charakter, a ponadto pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem powinien zachodzić bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Chustecka (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA (del) Izabela Najda-Ossowska, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Bk 498/11 w sprawie ze skargi P. K. B. w B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 5 września 2011 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 7 marca 2012 r., sygn. akt I SABk 498/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w sprawie ze skargi P. K. B. w B. uchylił interpretację przepisów prawa podatkowego Ministra Finansów z dnia 5 września 2011 r. w zakresie podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego przez Sąd I instancji stanu sprawy wynikało, że Stowarzyszenie zostało założone przez osoby fizyczne desygnowane przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą w zakresie produkcji i/lub handlu bielizną. Zgodnie z § 6 statutu, celem Stowarzyszenia jest wspieranie przedsiębiorstw działających w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną poprzez tworzenie trwałych związków sprzyjających wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i marketingowych oraz właściwe wykorzystanie szans rozwojowych, a także: 1) unowocześnianie potencjału produkcyjnego przedsiębiorstw; 2) wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych; 3) tworzenie nowych kanałów dystrybucji, w tym sieci sprzedaży; 4) gromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności firm z branży bieliźniarskiej, ich ofert, promocja marek w kraju i za granicą; 5) organizacja zagranicznej wymiany handlowej; 6) organizowanie badań rynku bielizny; 7) organizacja branżowego portalu internetowego; 8) promocja nowego wzornictwa bielizny; 9) wspieranie rozwoju programów w zakresie innowacyjności produkcji; 10) pomoc w rozwoju kontaktów handlowych i gospodarczych między osobami i instytucjami działającymi w zakresie przemysłu lekkiego.