Wyrok NSA z dnia 23 maja 2013 r., sygn. II FSK 2064/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Jan Rudowski, Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej L. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 18 maja 2011 r. sygn. akt I SA/Lu 179/11 w sprawie ze skargi L. P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 17 stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2009 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 18 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Lu 179/11, po rozpatrzeniu sprawy, oddalił skargę L. P., dalej powoływany również jako: "skarżący", na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. (dalej jako: "Dyrektor IS"), z dnia 17 stycznia 2011 r., nr [...] w przedmiocie ryczałtu od przychodów zaewidencjonowanych, wysokości niezaewidencjonowanego przychodu oraz ryczałtu od przychodu niezaewidencjonowanego za 2009 r. Podstawą prawną powyższego orzeczenia Sądu I instancji był art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.), określanej dalej, jako "p.p.s.a.".
W zaskarżonym wyroku wskazywano, że decyzją z dnia 17 stycznia 2011 r. Dyrektor IS utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. (dalej jako: "Naczelnik US"), z dnia 30 września 2010 r., w sprawie określenia skarżącemu ryczałtu od przychodów zaewidencjonowanych za okres 1 stycznia - 31 grudnia 2009 r. wg. stawki 8,5% w kwocie 4.716 zł wysokości niezaewidencjonowanego przychodu za ten okres w kwocie 282.009 zł oraz ryczałtu od przychodu niezaewidencjonowanego wg stawki 15% w kwocie 42.301 zł. Z okoliczności stanu faktycznego sprawy wynika, że: 1) w 2009 r. L. P. prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług asenizacyjnych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym - zawiadomienie o wyborze formy opodatkowania z 6 stycznia 2005 r.; 2) ponadto, wspólnie z żoną, podatnik prowadził gospodarstwo rolne o powierzchni 220 hektarów - hodowla bydła rzeźnego, uprawa zbóż oraz łąk; 3) całość produkcji rolniczej przeznaczana była na pasze dla hodowanego bydła, a sprzedaż bydła w 2009 r. w całości dokonywana była do ubojni żony podatnika "A." w M.; 4) ponadto, w 2009 r., w ramach prowadzonej sprzedaży bydła, skarżący dokonał sprzedaży 127 sztuk bydła, które nabywane od okolicznych rolników było przetrzymywane - od dnia zakupu do dnia dalszej sprzedaży (odsprzedaży) - przez okres krótszy niż dwa miesiące (z danych z ARiMR w L. wynika, że L. P. sprzedał: w styczniu 3 szt. bydła o wartości 7.300,20 zł; w lutym 27 szt. bydła o wartości 59.231,25 zł; w marcu 20 szt. bydła o wartości 30.432 zł; w kwietniu 11 szt. bydła o wartości 32.857 zł; w maju 14 szt. bydła o wartości 31.649,80 zł; w czerwcu 11 szt. bydła o wartości 26.680,50 zł; w lipcu 7 szt. bydła o wartości 17.855 zł; we wrześniu 34 szt. bydła o wartości 75.973 zł); 5) z tego tytułu podatnik uzyskał przychód w kwocie 282.008,75 zł; 6) skarżący, prowadząc przedmiotową działalność nie dokumentował w prowadzonej ewidencji poszczególnych transakcji, nie złożył zeznania o wysokości osiągniętego z tego tytułu przychodu, dokonanych odliczeniach oraz kwocie należnego ryczałtu; 7) w związku z tym, księga (ewidencja przychodów) uznana została za nierzetelną i wadliwą oraz niestanowiącą dowodu w postępowaniu w zakresie przychodów uzyskiwanych przez skarżącego z tytułu sprzedaży bydła przetrzymywanego - od dnia zakupu do dnia dalszej sprzedaży (odsprzedaży) - przez okres krótszy niż dwa miesiące, tj. z wyłączeniem przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług komunalnych (protokół kontroli z dnia 13 maja 2010 r.; uzasadnienie zaskarżonej decyzji); 8) podstawa opodatkowania określona została na podstawie istniejących danych, tj. danych uzyskanych z ARiMR w L. (w zakresie ilości sprzedanych sztuk bydła) oraz danych uzyskanych od skarżącego z zestawienia złożonego do zastrzeżeń pokontrolnych z dnia 26 maja 2010 r. (waga oraz cena sprzedanego bydła - przychody uzyskane ze sprzedaży bydła przyjęte zostały w kwotach brutto; 9) w dniu 31 maja 2010 r. podatnik złożył korektę zeznania podatkowego PIT-28 za 2009 rok wykazując przychód opodatkowany stawką 3% ze sprzedaży bydła w kwocie 294.076,78 zł, przychód z usług komunalnych w kwocie 82.469,76 zł opodatkowany stawką 8,5%, składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 2.294,22 zł oraz podatek należny w kwocie 13.538,00 zł; 10) podatnik dokonał również wpłaty kwoty podatku według stawki podstawowej.