Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2013 r., sygn. II FSK 1673/11
Oprocentowanie nadpłaty nie stanowi tylko czynności materialno-technicznej, polegającej na matematycznym wyliczeniu, ale wymaga uprzedniego zbadania, czy zachodzą przesłanki pozytywne, wyliczone w tym przepisie (upływ czasu) i czy nie zachodzą przesłanki negatywne, pozwalające na odmowę oprocentowania mimo spełnienia przesłanek pozytywnych. W przypadku sporu co do wysokości przysługujących odsetek od stwierdzonej nadpłaty organ powinien rozstrzygnąć spór w drodze decyzji administracyjnej. Jest to bowiem forma rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy podatnika, który nie zgadza się ze stanowiskiem organu podatkowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Sz 947/10 w sprawie ze skargi E. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 21 września 2010 r. nr [...] w przedmiocie odsetek od nadpłaty w łącznym zobowiązaniu pieniężnym za lata 2006-2009 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz E. O. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem dnia 7 kwietnia 2011r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w sprawie ze skargi E.O. uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 21 września 2010 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza T. z dnia 2 czerwca 2010 r. w przedmiocie odmowy wypłacenia odsetek od nadpłaty w łącznym zobowiązaniu pieniężnym za lata 2006-2009.
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym. Podaniem z dnia 15 lutego 2010 r. skarżąca wystąpiła o zwrot w gotówce podatku nadpłaconego w latach 2006-2009 wskazując, że został nieprawidłowo obliczony. Decyzjami z dnia 25 marca 2010 r. wydanymi przez Burmistrza T. dokonano zmiany decyzji ostatecznych, którymi ustalono łączne zobowiązanie pieniężne w części dotyczącej gruntów zajętych wyłącznie na cele mieszkaniowe i gruntów ornych klasa IVa za lata 2006, 2007, 2008 i 2009. Kolejnym podaniem z dnia 30 marca 2010 r. skarżąca zwróciła się z prośbą o wypłacenie jej odsetek od kwoty nadpłaty od dnia zapłaty podatku do dnia zwrotu nadpłaty, uzasadniając wniosek tym, iż organ podatkowy powinien całkowicie zrekompensować poniesione nie z jej winy straty wynikające z zapłaty nienależnego podatku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right