Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2013 r., sygn. I FSK 136/12

W przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotu organizującego loterie pieniężne na podstawie umowy agencyjnej, polegających na dystrybucji i sprzedaży blankietów losów loterii pieniężnej, za które wynagrodzeniem jest prowizja, nie można mówić o bezpośrednim (ścisłym) związku tych usług z rekreacją i sportem, jeżeli taki związek w ogóle ma miejsce, to jest to związek jedynie pośredni.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Ryszard Pęk, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "P." spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 października 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 560/11 w sprawie ze skargi "P." spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 13 grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od maja 2004 r. do maja 2005r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od "P." spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 7 października 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 560/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z 13 grudnia 2010 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy od maja 2004 r. do maja 2005 r.

2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że spółka 3 grudnia 2009 r. złożyła korekty deklaracji VAT-7 za okresy od maja 2004 r. do maja 2005 r. zwiększające podatek naliczony wraz z pismem uzasadniającym przyczyny ich złożenia. Wskazała, iż art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej u.p.t.u.) w zakresie, w jakim zwalnia od podatku od towarów i usług działalność w zakresie gier losowych, jest sprzeczny z prawem wspólnotowym. W opinii skarżącej służy jej prawo do rozliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami w zakresie tych czynności. Naczelnik Urzędu Skarbowego w W. wszczął wobec spółki postępowanie podatkowe w sprawie prawidłowości rozliczenia podatku od towarów i usług za okres od maja 2004 r. do maja 2005 r. i następnie określił skarżącej kwotę zwrotu różnicy podatku do rozliczenia w następnym miesiącu za miesiące od maja 2004 r. do kwietnia 2005 r. i kwotę różnicy podatku do zwrotu na konto bankowe za maj 2005 r. w wysokości innej niż deklarowana w korektach. Organ wskazał, że skarżąca w złożonych korektach deklaracji oraz prowadzonej ewidencji sprzedaży nie wykazała obowiązku podatkowego z tytułu prowizji agencyjnej za sprzedaż losów loterii. W opinii organu zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.t.u. usługi te podlegają opodatkowaniu stawką VAT 22 %. Organ ten wskazał również, że w sprawie opodatkowania przedmiotowych usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej na rzecz podmiotu organizującego loterie pieniężne, polegające na dystrybucji i sprzedaży blankietów losów loterii pieniężnej, za które wynagrodzeniem jest prowizja, na wniosek spółki, Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał 14 lutego 2005 r. w trybie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) postanowienie, w którym stwierdził, iż przedmiotowe usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z 18 grudnia 2009 r. zmienił z urzędu tę interpretację stwierdzając, iż przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu 22 % stawką podatku. Decyzja wymiarowa nie naruszała zatem art. 14c Ordynacji podatkowej, gdyż stan faktyczny w sprawie w związku z rozliczeniem podatku naliczonego uległ zmianie. W opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji nie wskazano bowiem, że spółka odlicza lub zamierza odliczać podatek naliczony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00