Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 14 lutego 2012 r., sygn. II OSK 152/12

Wodne prawo; Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej spółki A [S.A. S.K.A.] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Wr 570/11 odrzucające skargę spółki A na czynność Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w W. w przedmiocie wykreślenia z katastru wodnego postanawia: oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z dnia 16 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wr 570/11 odrzucił skargę spółki A na czynność Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w W. w przedmiocie wykreślenia z katastru wodnego.

W uzasadnieniu powyższego orzeczenia Sąd wskazał, iż spółka A, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, wniosła skargę na czynność Dyrektora Gospodarki Wodnej w W., polegającą na wykreśleniu w dniu [...] marca 2011. [...] Spółki Wodnej w likwidacji z/s [...], wpisanej w dziale I katastru wodnego pod numerem ewidencyjnym [...], zgodnie z treścią księgi wodnej województwa [...] tom II, poz. [...]. Skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej czynności (aktu) i zasądzenie na jej rzecz zwrotu kosztów postępowania.

Dyrektor Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w W. wniósł o oddalenie skargi.

Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że skarga podlega odrzuceniu, gdyż wykreślenie spółki wodnej z katastru wodnego nie należy do aktów i czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, podlegających kontroli sądowej na podstawie art. 3 §2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. (powoływana jako: p.p.s.a.).

Powołując się na poglądy wyrażane w doktrynie i orzecznictwie WSA argumentował, że kataster wodny jest systemem informacyjnym. Zgodnie z art. 165 ust. 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne - t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 239, poz. 2019 ze zm. (powoływana jako p.w.) spółka wodna nabywa osobowość prawną z chwilą uprawomocnienia się decyzji starosty o zatwierdzeniu statutu. Wpis do katastru wodnego ma charakter deklaratywny. Dalej Sąd zauważył, iż przepisy prawa wodnego nie regulują wyraźnie momentu ustania osobowości prawnej. Stosownie do art. 182 ust. 1 p.w. rozwiązanie spółki wodnej następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego. Według art. 184 p.w., starosta, po otrzymaniu uchwały walnego zgromadzenia spółki wodnej w likwidacji o zatwierdzeniu ostatecznych rachunków i sprawozdań likwidatora, występuje z wnioskiem o wykreślenie spółki wodnej z katastru wodnego. Jest on związany z zakończeniem postępowania likwidacyjnego. Jak wywiedziono, najwcześniejszym momentem, od którego można rozważać ustanie bytu tej osoby prawnej jest zatwierdzenie ostatecznych rachunków i sprawozdań likwidatora, które stwierdzać ma zrealizowanie celów określonych w art. 182 ust. 4 oraz 183 p.w. Z charakteru wpisu spółki wodnej do katastru wynika, że jej wykreślenie również stanowi tylko formalne, deklaratywne potwierdzenie zakończenia likwidacji. Materialno-prawne skutki likwidacji następują już z chwilą zatwierdzenia przez walne zgromadzenie członków spółki uchwał, o których mowa w art. 184 p.w.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00