Wyrok NSA z dnia 27 marca 2012 r., sygn. I OSK 1450/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.), Sędzia NSA Irena Kamińska, Sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska, Protokolant asystent sędziego Katarzyna Myślińska, po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1927/10 w sprawie ze skargi J. W. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 kwietnia 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1927/10 oddalił skargę J. W. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] października 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Szef Służby Celnej decyzją z dnia [...] października 2010 r. działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 i art. 127 § 3 k.p.a. utrzymał w mocy swoją wcześniejszą decyzję z dnia [...] czerwca 2010 r., którą odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] czerwca 2009 r. w sprawie zawieszenia J. W. w pełnieniu obowiązków służbowych i zwolnienia jej od innych obowiązków służbowych. W uzasadnieniu organ wskazał, że funkcjonariuszce celnej - J. W. przedstawiono zarzuty popełnienia przestępstwa przewidzianego w art. 258 § 1 k.k. i art. 228 § 3 k.k. w zb. z art. 271 § 3 k.k. w związku z art. 11 § 2 k.k. w związku z art. 12 k.k. w związku z art. 65 § 1 k.k. Dlatego też Dyrektor Izby Celnej w B. decyzją z dnia [...] marca 2009 r. zawiesił ją w pełnieniu obowiązków służbowych na okres 3 miesięcy, a kolejną decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r. przedłużył okres zawieszenia do czasu zakończenia postępowania karnego i zwolnił funkcjonariuszkę od pełnienia innych obowiązków służbowych od dnia 2 lipca 2009 r. do czasu zakończenia postępowania karnego. Organ wyjaśnił, iż zawieszenie w pełnieniu obowiązków znajdowało oparcie w art. 23 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 z późn. zm.). Stosownie do ust.1 powołanego artykułu ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (obowiązującej na dzień wydania decyzji w przedmiocie przedłużenia zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych) funkcjonariusza celnego zawiesza się w pełnieniu obowiązków służbowych na czas nie dłuższy niż 3 miesiące w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego. W myśl ust. 3 art.23 ustawy w szczególnie uzasadnionych wypadkach okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych można przedłużyć do czasu zakończenia postępowania karnego. W ocenie organu w przedmiotowej sprawie zaistniały szczególne okoliczności, o których mowa w art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej. J. W. zarzucono bowiem udział w zorganizowanej grupie albo związku, mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego i przyjmowanie korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy. Prowadzone przeciwko niej postępowanie karne dotyczyło przestępstwa popełnionego umyślnie, ściganego z oskarżenia publicznego i związanego z wykonywaniem obowiązków służbowych. Z uwagi na charakter zarzuconych czynów oraz toczące się nadal postępowanie karne przedłużenie zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych było w pełni uzasadnione, gdyż w sprawie zachodził szczególnie uzasadniony przypadek uniemożliwiający pełnienie przez funkcjonariusza służby czynnej do czasu zakończenia postępowania karnego. Dlatego też, w ocenie organu, brak było podstaw z art. 156 k.p.a. do stwierdzenia nieważności decyzji Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] czerwca 2009 r. o przedłużeniu okresu zawieszenia J. W. w pełnieniu obowiązków służbowych do czasu zakończenia postępowania karnego.