Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 marca 2012 r., sygn. II OSK 48/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie NSA Paweł Miładowski del. WSA Czesława Nowak-Kolczyńska Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 29 września 2011 r. sygn. akt III SA/Lu 152/11 w sprawie ze skargi Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie na uchwałę Rady Gminy Włodawa z dnia 26 stycznia 2011 r. nr IV/23/11 w przedmiocie wystąpienia z Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 29 września 2011 r., III SA/Lu 152/11 oddalił skargę Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie na uchwałę Rady Gminy Włodawa z 26 stycznia 2011 r. nr IV/23/11 w przedmiocie wystąpienia z Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że zaskarżona uchwała podjęta została w sprawie z zakresu administracji publicznej. W orzecznictwie pojęcie sprawy z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) ujmowane jest stosunkowo szeroko. Przyjmuje się, że wszelka działalność jednostek samorządu terytorialnego, wykonywana w formach publicznoprawnych, mająca na celu realizację zadań publicznych należy do kategorii administracji publicznej. Związki międzygminne tworzone są przez zainteresowane gminy w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych (art. 64 ust. 1 u.s.g.). Chodzi tu o zadania publiczne należące do gmin, a więc sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku (art. 64 ust. 3). Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 65 ust. 1). Z treści przytoczonych przepisów wynika, że zarówno uchwały o utworzeniu związków międzygminnych, jak i uchwały w sprawie przystępowania i występowania poszczególnych członków ze związku zaliczyć należy do spraw z zakresu administracji publicznej - por. np. M. Brzeski: Glosa do uchwały OPS 2/04, Gdańskie Studia Prawnicze 2006, nr 4, s. 3. Również, w powołanej uchwale NSA podkreślił, że uchwały w sprawie utworzenia związku międzygminnego i nadaniu mu statutu nie są umowami cywilnoprawnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00