Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2012 r., sygn. I GSK 1017/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat - Rembelska Sędzia NSA Czesława Socha Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "R." Spółki z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 września 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 502/10 w sprawie ze skargi "R." Spółka z o.o. w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku, 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz "R." Spółki z o.o. w G. kwotę 2.287 (dwa tysiące dwieście osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 września 2010 r., sygn. akt I SA/Gd 502/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę "R." Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] (dalej zwanego również "Dyrektorem IC") z dnia [...] kwietnia 2010 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego. Zaskarżona decyzja utrzymała w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] stycznia 2010 r., którą określono skarżącej spółce podatek akcyzowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych, które stwierdziły, że "R." Sp. z o.o. w okresie od marca do sierpnia 2008 r. składała deklaracje AKC-U, wskazując w nich nabycie wewnątrzwspólnotowe olejów silnikowych, która zaklasyfikowała do kodu CN 3403 z zerową stawką podatku akcyzowego. Po przeprowadzeniu czynności sprawdzających, Naczelnik Urzędu Celnego m.in. na podstawie oświadczenia producenta ([...]) ustalił, że właściwy jest kod CN 2710. Strona w toku postępowania nie kwestionowała zmiany kodu nomenklatury scalonej. W związku z określeniem prawidłowego kodu, organ I instancji określił spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych o kodzie CN 27101981 oraz CN 27101987. Zdaniem organów podatkowych, nabyte przez spółkę oleje smarowe są towarami akcyzowymi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie przepisów krajowych, zawartych w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.; dalej powoływana jako "u.p.a."). Produkty energetyczne, jakimi są oleje mineralne objęte kodem CN 2710, podlegają podatkowi akcyzowemu w ramach zharmonizowanego systemu, jeśli są wykorzystywane jako paliwa silnikowe lub paliwa do ogrzewania, a nie podlegają akcyzie w ramach systemu zharmonizowanego, wówczas gdy są wykorzystywane do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania. Powołując się na art. 3 ust. 3 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. WE L 76 z dnia 23 marca 1992 r., s. 1 ze zm.; dalej powoływana jako "dyrektywa horyzontalna") oraz art. 2 ust. 4 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283 z dnia 31 października 2003 r., s. 51 ze zm.; dalej powoływana jako "dyrektywa energetyczna"), organy podatkowe stwierdziły, że państwa członkowskie są uprawnione do opodatkowania olejów smarowych wykorzystywanych do innych celów niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, pod warunkiem, że podatki te nie spowodują zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu między państwami członkowskimi. W ocenie organów, obecnie obowiązujące przepisy formalności tych nie zwiększyły. Organy podatkowe nie podzieliły stanowiska spółki, że winna ona skorzystać ze zwolnienia z podatku z tytułu przeznaczenia olejów na określone cele lub zwrotu zapłaconej akcyzy na terytorium kraju z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego w przypadku eksportu tychże towarów. Spółka (podatnik) nie spełniła bowiem wymogów uprawniających do uzyskania zwolnienia z akcyzy, określonych w § 13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.; dalej powoływane jako "rozporządzenie MF w sprawie zwolnień od akcyzy"), a ponadto rozporządzenie to ma zastosowanie jedynie do podmiotów krajowych, podczas gdy osobą nabywającą oleje smarowe od spółki był podmiot mający siedzibę w Federacji Rosyjskiej. W przypadku eksportu towarów została natomiast przewidziana możliwość zwrotu akcyzy zapłaconej w kraju z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tychże towarów. W niniejszej sprawie brak było jednak podstaw do zwrotu akcyzy, bowiem spółka nie wystąpiła z wnioskiem o zwrot zapłaconej akcyzy w terminie określonym w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00