Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. II GSK 1587/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia del. WSA Dariusz Skupień (spr.) Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Obrony Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 marca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 2679/10 w sprawie ze skargi Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 września 2010 r. nr 12/ONiA/DWiPO w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zwrotu dotacji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 31 marca 2011 r., sygn. akt V SA/Wa 2679/10 objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 września 2010 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w części określenia przypadającej do zwrotu dotacji z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2010 r. oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.
Przedstawiając stan sprawy Sąd I instancji stwierdził, że od dnia 18 lutego 2009 r. do dnia 25 maja 2009 r. Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie przeprowadził w Muzeum kontrolę w zakresie celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w 2008 r. Pismem z 8 lipca 2009 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie poinformował Ministra Obrony Narodowej o nieprawidłowościach w gospodarowaniu przez Muzeum środkami publicznymi w zakresie otrzymanej w 2008 r. dotacji podmiotowej i celowej.
Decyzją z dnia 29 grudnia 2009 r. Minister Obrony Narodowej określił dla Muzeum kwoty dotacji przypadające do zwrotu do budżetu państwa w tym również kwotę 139.944 zł z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług wraz z odsetkami. W uzasadnieniu decyzji wskazał, że Muzeum nie zwróciło kwoty otrzymanej z urzędu skarbowego stanowiącej różnicę pomiędzy podatkiem VAT naliczonym i należnym, co powinno uczynić na podstawie § 16 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 120, poz. 831), dalej: rozporządzenie z dnia 3 lipca 2006 r., który stanowi, że jeżeli inwestor uzyskał zwrot podatku od towarów i usług, to środki te zwraca na rachunek dochodów budżetu państwa, w wysokości proporcjonalnej do kwoty uzyskanej dotacji na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.