Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 września 2012 r., sygn. II GSK 1191/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia NSA Czesława Socha Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 12 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lutego 2011 r. sygn. akt VI SA/Wa 1539/10 w sprawie ze skargi "P. T. K.- C." Spółki z o.o. w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia decyzji w sprawie dostosowania stawek z tytułu zakończenia połączeń głosowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 3 lutego 2011 r., sygn. akt VI SA/Wa 1539/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę "P. [...]" Sp. z o.o. z siedzibą w W. i uchylił decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej zwanego "Prezesem UKE") z dnia [...] maja 2010 r., nr [...], a także poprzedzającą ją decyzję tego organu z dnia [...] lutego 2010 r. nr [...], którą stwierdzono wygaśnięcie decyzji Prezesa UKE z dnia [...] września 2008 r., nr [...], w sprawie dostosowania stawki z tytułu zakańczania połączeń głosowych w publicznej ruchomej sieci telefonicznej (dalej zwanej "decyzją MTR 2008"). Ponadto Sąd stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu, a także zasądził od organu administracji na rzecz skarżącej spółki 457 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organu administracji, który stwierdził, że decyzja MTR 2008 stała się bezprzedmiotowa na skutek zmiany stanu faktycznego, która nastąpiła po wydaniu tej decyzji. Zmiana ta polegała, zdaniem organu administracji, na: 1) przekazaniu Prezesowi UKE w dniu [...] kwietnia 2009 r. przez skarżącą spółkę uzasadnienia wysokości stawek z tytułu świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w sieci [...], 2) dokonaniu analizy w oparciu o aktualne dane i 3) wydaniu decyzji MTR 2009 wskazującej inny niż decyzja MTR 2008 poziom stawek MTR i inny (pokrywający się częściowo) czas ich stosowania. Organ uznał, że za stwierdzeniem wygaśnięcia decyzji MTR 2008 przemawiał interes społeczny (zapobieżenie istnieniu w obrocie prawnym dwóch decyzji nakładających na PTK obowiązek dostosowania opłat za świadczenie usług MTC), a także interes strony (zapewnienie jednoznaczności otoczenia regulacyjnego, a tym samym zapobieżenie pojawianiu się wątpliwości związanych z rozliczeniami międzyoperatorskimi). Oznaczało to, zdaniem organu, że z dniem wejścia w życie stawek MTR określonych w decyzji MTR 2009 ([...] grudnia 2009 r.) bezprzedmiotowa stała się decyzja MTR 2008 i dlatego należało stwierdzić jej wygaśnięcie. Na zmianę tej oceny organu nie wpłynęły podnoszone przez skarżącą spółkę argumenty, że decyzja MTR 2008 nie stała się bezprzedmiotowa, bowiem nie doszło do zmiany stanu faktycznego, który miałby charakter "prawotwórczy", a także okoliczność, że w dacie orzekania w niniejszej sprawie przez organ decyzja MTR 2008 była przedmiotem postępowania odwoławczego prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej zwanego "SOKiK").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00