Wyrok NSA z dnia 10 maja 2012 r., sygn. I FSK 1137/11
Prawo do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT mają tylko usługi świadczone przez pocztę państwową, tj. Pocztę Polską, której powierzono obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego (art. 46 ust. 2 Prawa pocztowego).
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Ryszard Pęk, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 marca 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1941/10 w sprawie ze skargi S. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2010 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz S. S.A. z siedzibą w W. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 30 marca 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1941/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi S. S.A. w Warszawie na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2010 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną interpretację, stwierdził, że nie może być ona wykonana w całości oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.
1.2. Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że w swym wniosku o udzielenie interpretacji Spółka podała, iż świadczy usługi pocztowe ("pozostała działalność pocztowa", sklasyfikowana w PKD pod numerem 53.20.Z) dostępne ogółowi społeczeństwa i jest przystosowana organizacyjnie do wykonywania takich czynności (wprowadziła odpowiednią infrastrukturę, prowadzi punkty obsługi klienta w całym kraju, itd.). Opisując zdarzenie przyszłe będące podstawą zadawanego pytania wskazała, że zamierza rozszerzyć wachlarz świadczonych usług i wystąpić o zezwolenie na świadczenie wymagających takiego zezwolenia usług pocztowych uregulowanych w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 ze zm., dalej P.p.). Spółka podała, że stosownie do regulacji art. 31 P.p. zamierza stosować własne znaki opłaty pocztowej, stąd też jej zapytanie, czy w sytuacji, gdy opłata za dostarczenie przesyłki pocztowej zostanie uiszczona przez zakup za cenę równą wartości nominalnej naklejanych na przesyłkę pocztową znaków opłaty pocztowej, stosowanych przez Spółkę jako operatora pocztowego, transakcja ta będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.