Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 2 kwietnia 2012 r., sygn. I FSK 844/11
Zwrotu podatku (zwrotu różnicy między podatkiem naliczonym i należnym) nie można utożsamiać z nadpłatą, a co najwyżej pewne rozwiązania jej towarzyszące mogą być także wykorzystane przy realizacji zwrotu (o ile oczywiście istnieje przepis prawny pozwalający na takie wykorzystanie).
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia WSA (del.) Danuta Oleś, Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. P. M. S.A. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 31 stycznia 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1274/10 w sprawie ze skargi K. P. M. S.A. z siedzibą w L. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we W. z dnia 20 sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie zaliczenia zwrotu różnicy podatku od towarów i usług za czerwiec 2009 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od K. P. M. S.A. z siedzibą w L. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej we W. kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 1274/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę "K." S.A. z siedzibą w L. (dalej: "skarżąca", "spółka") na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we W. z dnia 20 sierpnia 2010r., w przedmiocie zaliczenia zwrotu różnicy podatku od towarów i usług za czerwiec 2009r.
2. Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym przyjętym przez sąd I instancji. Postanowieniem z dnia 22 marca 2010r. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego, działając z urzędu, dokonał zaliczenia zwrotu różnicy podatku od towarów i usług za czerwiec 2009 r. w wysokości 2.249.957 zł na poczet podatku od towarów i usług za maj 2009 r., w tym 2.180.075 zł na należność główną oraz 69.882 zł na odsetki. Jako podstawę postanowienia organ wskazał przepisy art. 76 § 1 i art. 76a § 1 w związku z art. 76b, art. 51 § 1 oraz art. 52 § 1 pkt 2, art. 53 § 1 i § 5, a także art. 56 § 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej: "O.p."), oraz § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie").